دبیر انجمن همگن قطعه سازی مطرح كرد

مردم قربانیان اصلی قیمت گذاری دستوری خودرو

مردم قربانیان اصلی قیمت گذاری دستوری خودرو به اعتقاد دبیر انجمن همگن قطعه سازی، باتوجه به افزایش قیمت تمامی نهاده های تولید و همچنان دستوری بودن قیمت گذاری خودرو، خودروسازان هم نمی توانند به درستی قیمت قردادها را سریعا افزایش دهند؛ ازاین رو قطعه سازان به شكلی ازسوی زنجیره تأمین و درحقیقت مردم، به علت فاصله زیاد قیمتی كارخانه و بازار قربانیان اصلی قیمت گذاری های دستوری هستند.


آرش محبی نژاد در گفتگو با ایسنا، درباره وضعیت فعلی صنعت قطعه سازی و مباحثی که در روند قیمت قردادها با خوردوسازان وجود دارد، اظهار نمود: به هر صورت قیمت نهاده های تولید و مواد اولیه به شدت افزوده شده و نرخ دلار هم درصد بالایی رشد داشته است؛ ازاین رو وضعیتی پیش آمده که علی الحساب و به صورت میانگین ۵۵ درصد قیمت قطعات افزایش یابد. هرچند که روند اصلاح قیمت قردادهای قطعه سازان با خودروسازان شروع شده اما متاسفانه خودروسازان هم به علت اینکه قیمت هایشان اصلاح نشده و قیمت گذاری دستوری انجام می شود، نمی توانند سریعا قیمت ها را تغییر داده و بالا برند که این مورد مشکلات عدیده ای برای قطعه ساز بوجود آورده است.
دبیر انجمن همگن نیرومحرکه و قطعه سازی با تاکید بر این که قطعه ساز از جانب زنجیره تأمین قربانی این قیمت گذاری دستوری است، اظهار داشت: البته که قربانی اصلی قیمت گذاری دستوری خودرو مردم هستند. اختلاف قیمت فاحشی که بین قیمت کارخانه و بازار بوجود آمده است و فقط سود مابه التفاوت فروش خودرو از کارخانه تا رسیدن خودرو به دست مشتری، تنها به جیب واسطه ها می رسد؛ ازاین رو مردم بزرگترین قربانی شیوه دستوری قیمت گذاری خودرو هستند.

ساماندهی بازار خودرو در سایه اصلاح قیمت گذاری دستوری
وی ادامه داد: اگر این شیوه قیمت گذاری اصلاح گردد، صرفه اقتصادی برای کل زنجیره تأمین و خودروساز ایجاد می شود. در این صورت قطع به یقین تولید و عرضه افزایش پیدا خواهد نمود. با تغییر دو پارامتر مهم حذف تقاضای کاذب در بازار و افزایش عرضه، می توان باعث سروسامان گرفتن معادله عرضه و تقاضا شد. هم اکنون بخش زیادی از تقاضای بازار، کاذب است و خودرو یک کالای سرمایه ای دیده می شود که فقط به نیت خرید و فروش و کسب سود تقاضا می کنند. علاوه بر این چنانچه صرفه اقتصادی ایجاد شود، مسلما قطعه سازان توان بیشتری برای تولید خواهند داشت و به تبع آن خوردوسازان هم تولید بیشتری خواهند داشت؛ در نتیجه عرضه بیشتر و متناسب با تقاضا خواهد شد.
محبی نژاد خاطرنشان کرد: علاوه بر این چنانچه صرفه اقتصادی ایجاد شود، مسلما قطعه سازان توان بیشتری برای تولید خواهند داشت و به تبع آن خوردوسازان هم تولید بیشتری خواهند داشت؛ در نتیجه عرضه بیشتر و متناسب با تقاضا خواهد شد که کاهش دهنده قیمت ها در بازار آزاد هم خواهد بود. هم اکنون با افزایش قیمت مواد اولیه و نهاده های تولید، عملا برای خودروساز و قطعه ساز افزایش تیراژ بالای تولید صرفه اقتصادی ندارد؛ ازاین رو با حذف تقاضا کاذب و افزایش عرضه با اصلاح قیمت گذاری دستوری، بطور قطع قیمت ها در بازار آزاد به شدت کاسته می شود و بازار خودرو ساماندهی می شود.




منبع:

1399/04/13
23:04:12
5.0 / 5
2047
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , تولید , خانه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۱
مبل زیبا
mobleziba.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مبل زیبا محفوظ است

مبل زیبا

مبلمان و دکوراسیون داخلی