آلودگی هوای كلانشهرها تا نیمه آبان ادامه دارد؛

روایت تكراری نفس های تنگ

روایت تكراری نفس های تنگ سازمان هواشناسی كشور پیشبینی كرده است كه جو پایدار و آلودگی هوا تا نیمه آبان در شهرهای مختلف كشور وجود داشته باشد. این خبر یعنی اینكه حداقل تا ۱۰ روز آینده آش همین آش و كاسه همان كاسه است.


به گزارش مبل زیبا به نقل از مهر، بامداد نو نوشت: داستان تکراری می باشد و دست پخت بی مسوولیتی مسوولانی است که هر سال یک روایت را تکرار می کنند و البته هر سال هم کسی نمی پرسد پس چرا خواب هایی که سال قبل دیده بودید، به خیر تعبیر نشدند تا باردیگر شنونده کابوس های شوم تان باشیم؟ آلودگی هوا همان داستان تکراری و روایت تلخ زندگی شهرنشینانی است که مدام شعار ارتقای کیفیت زندگی را از حنجره مسؤولان شهرهایشان می شنوند اما واقعیت این است که تهران و دیگر کلانشهرهای کشور نیمه دوم هر سال با معضل آلودگی هوا مواجه می شوند و سلامت صدها نفر به خطر می افتد، آن هم به علت کارهایی که دیگران نکرده اند. شاید معضل آلودگی هوا یکی از همان مسائلی باشد که قوه قضائیه بر مبنای دستورالعمل جدید رئیس این قوه درباره «ترک فعل مدیران» بتواند به آن رسیدگی کند. ماجرای آلودگی هوا که این روزها گریبان ساکنان حداقل چهار کلانشهر کشور را گرفته است، در همجواری و همراهی با کرونا می تواند خوابی باشد که بیدارشدن از آن تلخی مضاعف برای جامعه خواهد داشت. این روزها، سالمندان، بیماران قلبی و ریوی و حتی کودکان خردسال و زنان آبستن باید هم با آلودگی هوا و هم با کرونا مبارزه کنند. سازمان هواشناسی کشور پیشبینی کرده است که جو پایدار و آلودگی هوا تا نیمه آبان در شهرهای مختلف کشور وجود داشته باشد. این خبر یعنی اینکه حداقل تا ۱۰ روز آینده آش همین آش و کاسه همان کاسه است که در ماه مهر گذشت و همچنان باید هوای آلوده تنفس نماییم.
آقای صادق ضیائیان، مدیر کل پیشبینی و اخطار سریع سازمان هواشناسی گفته است: بر مبنای پیشبینی های انجام شده تا نیمه آبان در کشور با جو پایدار و آلودگی هوا مواجه هستیم اما انتظار می رود که بعد از آن نفوذ سامانه های بارشی به مناطق مختلف ایران بیشتر شود. به قول وی، باآنکه در بعضی ساعات روز گذشته و امروز، وزش باد تا حدودی از آلاینده های شهرهای بزرگ خواهد کاست اما باردیگر از فردا، چهارشنبه، ۷ آبان، تا اواسط هفته آینده شرایط پایدار جوی را در کشور خواهیم داشت که نتیجه آن افزایش آلودگی هوا در شهرهای صنعتی و پرجمعیت است. گفته می شود این شهرها تهران، اراک، کرج و اصفهان خواهند بود که البته احتمال دارد برخی شهرهای دیگر هم به این لیست اضافه شوند.

آلودگی از کجا می آید؟
اینکه چرا هوای شهرها یا حتی پایتخت آلوده می شود، پاسخ های بسیاری دارد. سیاسی کارها این مسئله را به ساخت وسازهای شمال غرب تهران ربط می دهند و برج های منطقه ۲۲ را مانعی در راه وزیدن باد و رسیدن هوای سالم به تهران می دانند.
این در شرایطی است که کرج بعنوان همسایه غربی تهران که خود در راه باد قرار دارد، یکی از شهرهای آلوده کشور است که حتی وزش باد می تواند آلودگی آن شهر را به تهران برساند؛ اما نکته دیگر در پاسخ به سیاسی کاران به دلیل آلودگی هوای شهرهای دیگر چون اصفهان، اراک، کرج، مشهد، تبریز و...
باز می گردد. آیا در آن شهرها هم برج ها مانع وزش باد می شوند؟ البته پاسخ های کارشناسی و علمی متخصصان نشان داده است که جو و فضای بالای شهرها از بابت تغییرات جوی به هیچ وجه از ارتفاع ساختمان های موجود در شهرهای کشور تاثیر نمی پذیرد. به عبارت ساده تر ارتفاع این ساختمان ها به قدری نیست که بتواند مانعی در مقابل جریان باد و حتی ورود آلودگی از شهر همسایه چون کرج باشد.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران روز گذشته درباره منشأ آلودگی هوای تهران که بارها به آن پرداخته شده است، با بیان اینکه پایتخت به دلیل دارابودن انبوه منابع متحرک و ثابت، پتانسیل بالایی برای تولید و انباشت حجم انبوهی از آلاینده های هوا دارد، اظهار داشت: نبود امکان تهویه مناسب طبیعی هوای تهران، در طول سال بخصوص در فصول سرد، عامل بالقوه ای برای تشدید آلودگی هوا به حساب می آید. آقای حسین شهیدزاده البته با اشاره به اینکه امسال به علت شیوع کرونا، آموزش های مجازی جایگزین آموزش های حضوری شده و همین مسئله باعث کاهش برخی ترددها شده است، اظهار نمود: همزمان با سردتر شدن هوا و کاهش ارتفاع لایه مرزی، غلظت این آلاینده ها افزایش می یابد و این شرایط در زمان وقوع پدیده وارونگی دما تشدید می شود. روایت تکراری نفس های تنگ
به قول این مدیر شهرداری تهران، یکی دیگر از عوامل تشدید آلودگی هوا در ایام سرد سال، افزایش میزان مصرف گاز طبیعی و اقدام برخی صنایع و نیروگاه های بزرگ در جایگزینی سوخت های سنگین به جای گاز طبیعی است که منجر به افزایش گوگرد دی اکسید در بعضی روزها بخصوص در مناطق مجاور این واحدهای آلاینده می شود. جای خالی همه متولیان رفع آلودگی هوا
برای رفع معضل آلودگی هوا در یک دهه اخیر سخنان بسیاری مطرح گردیده است. در زمان مدیریت دکتر محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران طرحی ۶ ماده ای برای رفع کامل آلودگی هوا آماده و تحویل دولت شد. بر مبنای طرح مزبور شهرداری تهران اعلام نموده بود که در صورت تخصیص منابع مالی مورد نیاز و هم اعطای اختیارات لازم، می توان معضل آلودگی هوا را در چهار سال برطرف کرد. عمده ترین منابع آلودگی هوای تهران را هم باید در تردد خودرو های فرسوده چون تاکسی ها و ماشین های شخصی یا ناوگان فرسوده اتوبوس رانی جست وجو کرد که البته در سه سال گذشته با وجود جسور نبودن مدیریت در شهرداری تهران (به گفته رئیس شورای شهر تهران) و هم خلف وعده های دولت، وضعیت اتوبوسرانی و متروی تهران به وخامت رسیده است. این در شرایطی است که استقرار صنایع آلاینده در اطراف تهران و حتی کلانشهرهای دیگر از یک سو و هم پایبندنبودن بعضی از این صنایع به رعایت استانداردهای محیط زیستی سبب شده است تا حجم انبوهی از آلودگی های صنعتی وارد هوای شهرها شود. این در شرایطی است که استاندار تهران در آلوده ترین روزهای هوای تهران به قانون استقرار صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری شهر اشاره کرده و گفته است: قانون منع استقرار صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتر برای استان های البرز و سمنان معنایی ندارد. البته آقای محسنی بندپی بدون اشاره به اهمیت رعایت کردن قوانین زیست محیطی و خسارت های آلودگی هوا از جانب صنایع به این مسئله نپرداخته که چه مقدار از عوارض مربوط به آلودگی هوا برای این معضل اختصاص یافته است؟
بر مبنای تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده، صنایع و واحدهایی که در لیست آلاینده محیط زیست قرار می گیرند، موظف می باشند که یک درصد از قیمت فروش خویش را بعنوان عوارض آلایندگی پرداخت کنند. طبق قانون بودجه سال ۹۹ قرار شد که از آغاز سال جاری بخشی از درآمد حاصل از عوارض آلایندگی که پیش از این به صورت کامل به حساب شهرداری ها و دهیاری ها واریز می شد، در دو سهم ۶۵ درصدی و ۳۵ درصدی به ترتیب به حساب سازمان شهرداری ها و دهیاری ها و صندوق محیط زیست اختصاص داده شود و محیط زیست با اختصاص ۳۵ درصد از عوارض آلایندگی وصول شده از محل، یک درصد را به درآمد حاصل از عوارض به منظور رفع آلایندگی و بهبود
محیط زیست اختصاص دهد. باآنکه درباره تخصیص این سهم و اعتبارات هم همچنان مباحثی در مجلس مطرح است اما نکته مهم اینجاست که عوارض پرداختی به شهرداری ها بابت هزینه کرد در زمینه آلودگی هوا چقدر است و تا امروز چه مقدار از این عوارض پرداخت شده است؟


منبع:

1399/08/06
13:11:44
5.0 / 5
307
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
مبل زیبا
mobleziba.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مبل زیبا محفوظ است

مبل زیبا

مبلمان و دکوراسیون داخلی