در نشست خبری مطرح شد

تشریح جزئیات كنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل

تشریح جزئیات كنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل مبل زیبا: سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران، جزئیات هجدهمین كنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل را تشریح نمود.



به گزارش مبل زیبا به نقل از مهر، یوسف حجت، پس از ظهر یكشنبه در نشست خبری كه در ساختمان معاونت حمل و نقل و ترافیك برگزار شد، با اشاره به جزئیات «هجدهمین كنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل» كه ششم و هفتم اسفند ماه در محل نمایشگاه های بین المللی برگزار می شود، اظهار داشت: موضوعاتی كه در این كنفرانس مطرح می شود، تنها مسائل مربوط به شهر تهران نیست و دغدغه های كل كشور در آن مطرح می شود. سعی شده كنفرانس تنها متعلق به تهران نباشد و سایر شهرها را نیز دربر بگیرد بدین سبب از معاونت های حمل و نقل سایر شهرها، وزارت كشور و... در ارتباط با برگزاری این كنفرانس مشاركت گرفته ایم. ایمنی حمل و نقل، سیستم حمل و نقل هوشمند، سیستم حمل و نقل و شهرسازی، حمل و نقل پاك، مهندسی ترافیك، اقتصاد حمل و نقل، مباحث مربوط به ایمنی و پایداری، حمل و نقل نوین، TOD و... از محورهایی هستند كه در این همایش مورد بحث و بررسی قرار می گیرند.
وی با اشاره به اینكه كنفرانس حمل و نقل ۲۴ سال سابقه دارد، اضافه كرد: طی این مدت، چند سالی این كنفرانس برگزار نشده و چند دوره ای نیز به شكل بین المللی برگزار شده است.
به گفته سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران، ۵۱۷ مقاله داوری شده كه از این تعداد ۱۳۷ مقاله برای ارائه پذیرفته شده و ۱۴۶ مقاله نیز به صورت پوستر ارائه خواهد شد. همین طور در كنار این كنفرانس، هجدهمین دوره همایش «حمل و نقلی شو» كه مربوط به ایده های جدید در حوزه حمل و نقل است، انجام خواهد شد.
محمود صفارزاده دبیر كنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیك نیز با اشاره به اینكه حدود ۷۰۰ مقاله به این كنفرانس ارائه شد كه ۵۱۸ مقاله، داوری و ۲۸۳ مقاله در چارچوب سخنرانی و پوستر پذیرفته شده اند، گفت: قبل از این تعداد ورك شاپ های خارجی در این كنفرانس بیشتر بود كه به سبب محدودیت های فعلی، این ورك شاپ ها را محدود كردیم اما تمایل به حضور در این كنفرانس بین المللی بسیار بالا بود.
وی با اشاره به یكی از موضوعات كارگاه های این كنفرانس اظهار داشت: باتوجه به تلفات بالای ناشی از تصادفات، بحث ایمنی یكی از موضوعات مطرح محسوب می شود. ۴۵ درصد تلفات ناشی از تصادفات مربوط به داخل شهرها و ۵۵ درصد مربوط به بیرون شهرها است. همین طور كنفرانس ایمنی با حضور دو نماینده از سازمان بهداشت جهانی در جهت برنامه ریزی برای ارتقاء ایمنی جاده ای انجام خواهد شد. علاوه بر این، میهمان هایی از كشورهای بلژیك، روسیه، تونس، پاكستان، هندوستان و اتحادیه حمل و نقل بین المللی در این كنفرانس حضور دارند و تِم اصلی آن «توسعه بر اساس حمل و نقل» خواهد بود؛ اینكه «چگونه سرمایه گذاری ها را به سمت حمل و نقل عمومی هدایت نماییم تا ترافیك خودرو های شخصی كاهش پیدا كند». كارگاه «خیابان كامل و شهر انسان محور» از دیگر برنامه های پیش بینی شده است. همین طور میزگرد «آلودگی هوا و توسعه دوچرخه سواری در شهرها» نیز در این كنفرانس انجام می شود.
در ادامه یوسف حجت به سؤالات خبرنگاران در ارتباط با این كنفرانس پاسخ داد.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص اینكه چرا سال قبل این كنفرانس به سبب هزینه بر بودن، متوقف و باردیگر از سر گرفته شد و چگونه مقرر است نتایج این كنفرانس عملیاتی شود؟ اظهار داشت: باید برای تصمیم گیری در حوزه های مختلف همچون حوزه حمل و نقل و ترافیك، از یك پشتوانه علمی و تحقیقاتی برخوردار باشیم؛ آینده شهر باید برمبنای تصویرسازی های در خصوص مطالعه و تحقیق پیش برود و نه تصمیمات فردی.
حجت افزود: در سال های گذشته این كنفرانس به سمت لوكس شدن، پیش رفته و كمی از ارزش های علمی آن كاهش پیدا كرده اما همچنان یكی از كنفرانس های پرطرفدار، مهم و معتبر در حوزه حمل و نقل است كه تشریفات آن زیاد شده بود؛ ما سعی كردیم در این دوره میزان تشریفات را به حداقل برسانیم و باتوجه به شرایط فعلی مملكت، با حداكثر صرفه جویی، این كنفرانس را برگزار نماییم و امیدواریم نتایجی كه از این كنفرانس علمی حاصل می شود، به تدریج عملیاتی شود.
سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران در پاسخ به پرسش دیگری درباب اینكه بهتر نبود باتوجه به كمبود وسایل حمل و نقل عمومی، هزینه این همایش را صرف خرید اتوبوس می كردیم؟ اظهار داشت: ما هر چقدر هم تحقیق و مطالعه نماییم، باز هم نیاز به بررسی های علمی داریم برای اینكه علم اختتام ندارد اما اعتباری كه از شهرداری برای این كنفرانس گرفته ایم، معادل خرید یك پنجم اتوبوس است یعنی اگر ما در نهایت این كنفرانس را برگزار نمی كردیم، با اعتبار آن می توانستیم پنج تاكسی بخریم بدین سبب اعتبار چندانی برای برگزاری آن هزینه نكرده ایم و هر چقدر هم برای علم، پژوهش و تصمیم گیری های علمی هزینه نماییم، هزینه اشتباهی نیست.
حجت بیان كرد: جهت های آینده حوزه حمل و نقل را می توان برمبنای همین یافته های علمی بررسی كرد. ما در برنامه های پیش روی خود، «توسعه مبتنی بر TOD و خیابان كامل» را داریم كه در این كنفرانس نیز به آن پرداخته می شود. شهرهایی كه این تجربه را پشت سر گذاشتند، مشكلات و دستاوردهایی داشتند و این برای ما تصویری از آینده خواهد ساخت.
صفارزاده نیز در پاسخ به این پرسش توضیح داد: بعضی از ایستگاه های متروی ما جانمایی های اشتباهی دارد یا تصمیم گیری های اشتباه دیگری كه در حوزه حمل و نقل داشته ایم. این كنفرانس های علمی می تواند از تصمیم گیری های اشتباه پیشگیری كند. موضوع بی آرتی، دوچرخه و پیاده محوری از داخل همین كنفرانس بیرون آمد.
در ادامه حجت با اشاره به اینكه دوچرخه سواری باتوجه به شیبی كه بعضی از نقاط شهر دارند، مناسب تهران نیست، اظهار داشت: نمی توان به بهانه شیب جنوب به شمال، از توسعه دوچرخه سواری منصرف شد. ما چهار جهت داریم كه در هیچ كدام آنها جز جهت جنوبی به شمالی، مشكلی جهت استفاده از دوچرخه نداریم و باتوجه به تجربه دوچرخه اشتراكی می توانیم در راه جنوب به شمال كه شیب برگشت دوچرخه سواری را دشوار می كند، از این وسیله استفاده نكنیم اما نمی توانیم از ۷۵ درصد شهر كه مشكلی برای دوچرخه سواری ندارند، صرف نظر نماییم. تجربه ابتدایی دوچرخه اشتراكی نیز تجربه خوبی است اما تلاش می نماییم حضور دوچرخه برقی و اسكوتر برقی را نیز در شهر شاهد باشیم.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباب اینكه آیا در این كنفرانس به موضوع تاكسی هوایی نیز پرداخته خواهد شد؟ اضافه كرد: ما تحقیق و برنامه مشخصی برای تاكسی هوایی نداریم و خیابان ها و زمین را پر از آهن كرده ایم و این فاجعه است كه آسمان را نیز از دست بدهیم. ما باید تلاش نماییم خودروهایی كه روی زمین هستند را نیز كاهش دهیم و نباید آسمان را از مردم بگیریم.
سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران در پاسخ به این پرسش كه آیا مقرر است با برگزاری این كنفرانس، انتقال تجربه از شهرهای دیگر به تهران صورت گیرد یا بالعكس؟ گفت: معمولاً تهران الگویی برای سایر شهرها است البته در بعضی از موارد، بعضی از شهرها پیشرو هستند. بطور مثال در حوزه پسماند شهر مشهد از سال ها قبل كارهایی كرده كه از تهران جلوتر است یا بی آرتی كه ابتدا از تهران آغاز شد، بعضی از شهرها وضعیت مناسب تری نسبت به تهران دارند و این انتقال تجربه دوسویه است.
وی در ارتباط با اینكه چرا این نمایشگاه در شهر آفتاب برگزار نشده است؟ اظهار داشت: شهر آفتاب امكانات لازم برای برگزاری كنفرانس ها و افتتاحیه را نداشت.
صفارزاده در پاسخ به پرسشی درباب دستاوردهای عملیاتی این كنفرانس در سال های گذشته اظهار داشت: بی آرتی، پاركینگ های مكانیزه، كنترل تخلفات بوسیله دوربین، پیاده راه و ساماندهی پارك های حاشیه ای از دل این كنفرانس بیرون آمده است و از معدود كنفرانس هایی است كه خروجی اجرایی داشته است. شاید از ۱۰۰ ایده، ۹۸ ایده آن با بی مهری روبه رو شده اما چندین ایده آن عملیاتی شده است.
در ادامه حجت درباب اینكه چرا این كنفرانس می تواند كنفرانس مهم و قابل تأملی در حوزه ترافیك باشد؟ توضیح داد: طول خطوط متروی تهران ۲۳۰ كیلومتر است و سالانه ۷۰۰ میلیون سفر با آن انجام می شود اما طول متروی توكیو ۳۰۰ كیلومتر است یعنی ما تنها ۷۰ كیلومتر كمتر از توكیو مترو داریم اما سالیانه دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون مسافر جابجا می كند یعنی با ۷۰ كیلومتر طول بیشتر، ۲ میلیارد بیشتر جابجایی دارد؛ این نشان میدهد بهره وری مترو در شهر ما بالا نیست. درست است كه زیرساخت ها همچون واگن و سرفاصله ها باید تكمیل شود اما ضریب اشغال بالایی نداریم. ما می توانیم در این عرصه از دستاوردهای سایر كشورها استفاده نمائیم یا منابع حاصل از یارانه سوخت كه در بیشتر كشورها صرف توسعه حمل و نقل عمومی می شود. بیشتر از ۴۰ مقاله در این عرصه با آمار و اطلاعات دقیق ارائه شده كه می تواند راهگشای تصمیم گیران این حوزه باشد. همین طور در بعضی از مقالات درباب تلفات جاده ای، عوامل قابل توجه و دستاوردهای علمی همچون عوامل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مطرح گردیده است.


منبع:

1398/11/27
22:42:06
5.0 / 5
3190
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
مبل زیبا
mobleziba.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مبل زیبا محفوظ است

مبل زیبا

مبلمان و دکوراسیون داخلی