خروج خودروهای لوكس از قرنطینه!

كسی به سراغ خودرو های مانده در گمرك نرفت

كسی به سراغ خودرو های مانده در گمرك نرفت به گزارش مبل زیبا مجموعه ای بیشتر از ۱۲ هزار خودرو كه طی سالهای اخیر وارد اما به هر علتی خروج آنها متوقف شده بود، در نهایت پس از حواشی بسیار پارسال تعیین تكلیف و در مرحله ترخیص قرار گرفت.


به گزارش مبل زیبا به نقل از ایسنا، نیمه بهمن ماه سال قبل بود كه هیات دولت تصمیم گرفت هر چه خودرو وارداتی در گمرك باقی مانده را تعیین تكلیف كند و در همین رابطه مصوبه ای صادر كرد كه وضعیت ۵۱۰۰ دستگاه خودرو مشخص شد.
ماجرا از این قرار بود كه طی سالهای اخیر در مجموع حدود ۱۲ هزار و ۲۶۱ دستگاه خودرو وارد شده بود اما تغییر شرایط، بخشنامه ها و سیاست های دولت در مقاطع مختلف مانع از ترخیص این خودرو ها شده و به تدریج در گمركها، بنادر و مناطق آزاد انباشت شدند. تغییر سیاست ارزی در سال ۱۳۹۷، ممنوعیت ثبت سفارش و واردات خودرو یا تغییر ضوابط فنی واردات خودرو همچون عواملی بود كه امكان ترخیص این خودرو ها را برای انطباق با مقررات جدید كاهش داده بود. در این بین بخشی از این خودرو ها درگیر پرونده های قضایی هم بودند.
چالشهای زیادی بین صاحبان خودرو و واردكنندگان و دستگاه های ذیربط در دولت وجود داشت كه در نهایت در دیماه ۱۳۹۷ هیات دولت طی مصوبه ای شرایطی تعیین كرد تا صاحبان خودرو بتوانند نسبت به ترخیص اقدام نمایند. چهار ماه زمان تعیین شد و باردیگر دو ماه دیگر تمدید و در مجموع شش ماه فرصت وجود داشت كه در نیمه تیرماه سال قبل به پایان رسید.
اما پس از این مهلت تمامی ۱۲ هزار خودرو ترخیص نشده و حتی تعدادی كه پروانه گمركی را هم دریافت كرده بودند به علت اتمام زمان در مرحله خروج باقی ماندند. از جانب دیگر دولت اعلام نمود كه فعلا هیچ برنامه ای برای تمدید مدت زمان ترخیص ندارد.
آمار خودرو های ترخیص شده از گمرك
گزارش گمرك در انتها مرحله اول ترخیص نشان داد كه از ۱۲ هزار و ۲۶۱ دستگاهی كه وارد شده بود طی مهلت تعیین شده ۷۱۵۳ دستگاه ترخیص و ۵۱۰۸ دستگاه دیگر در گمرك باقی ماند؛ از این تعداد ۱۰۴۸ دستگاه با وجود دریافت پروانه گمركی با اتمام زمان امكان ترخیص نداشتند و حتی چند ماه بعد با رایزنی های انجام شده، وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) با خروج آنها موافقت نمود ولی به علت احتیاج به مصوبه دولت این ترخیص اتفاق نیفتاد.
همینطور از خودرو های باقی مانده ۳۴۰ دستگاه به گمرك اظهار شده، اما پروانه دریافت نكرده بودند كه این تا آخر مهلت مصوبه دولت انجام شد. حدود ۱۰۴ دستگاه خودرو هم از پیش از سال ۱۳۹۳ در گمرك باقی مانده بودند كه همچون خودرو های وارد شده از محل تسهیلات مربوط به جانبازان بود كه حجم موتور تمامی این ۱۰۴ دستگاه بالای ۲۵۰۰ سی سی بود.
اما در میان خودروهایی كه در گمرك متوقف شده بودند، تعدادی به علت گره های قضایی امكان ترخیص پیدا نكردند كه تعداد آنها به ۲۲۸۹ دستگاه می رسید. همینطور تعدادی بدون ثبت سفارش بودند كه امكان ترخیص آنها وجود نداشت و به گمرك هم اظهار نشده بود كه تعدادشان به ۱۱۰۰ دستگاه می رسید كه حجم موتور تمام آنها زیر ۲۵۰۰ سی سی بود.
همینطور ۲۲۷ خودرو در گمرك خرمشهر (منطقه آزاد اروند) قرار دارند كه ۷۳ دستگاه به سفارش آمریكا و ۱۵۴ دستگاه بالای ۲۵۰۰ سی سی بود.
پیگیریها برای ترخیص ۵۱۰۰ خودروی دپو شده
آنطور كه مسؤلان مربوطه بخصوص در گمرك اعلام كردند، خودرو های باقی مانده مشكلی برای ترخیص نداشتند و بخصوص در مورد مسایل ارزی هم مانعی وجود نداشت و باید هیات دولت وضعیت آنها را مشخص می كرد؛ این در حالی بود كه پس از چند ماه بلاتكلیفی و اعتراض صاحبان خودرو، سرانجام در دیماه و پس از بازدید وزیر اقتصاد از بندر خرمشهر، وی دو پیشنهاد را برای تعیین تكلیف خودرو های دپو شده و همینطور كالاهای گروه ۴ به هیات دولت عرضه كرد.
در همین رابطه معاون اقتصادی رئیس جمهور هم مسئول پیگیری مبحث شد؛ تا اینكه در نیمه بهمن سال قبل طی جلسه ای در دولت با تعیین تكلیف و ترخیص خودرو های باقی مانده در گمرك موافقت شد.
بر این اساس قرار شد مهلتی سه ماهه برای صاحبان خودرو تعیین شود تا نسبت به انجام امور قانونی در قالب مصوبه دولت اقدام و كالای خودر را تعیین تكلیف كنند؛ در عین حال كه برای خودرو های بالای ۲۵۰۰ سی سی یا حتی خودروهایی كه ثبت سفارش نداشتند هم تصمیم گیری شد؛ به صورتی كه حتی ارونقی- معاون فنی گمرك ایران- اعلام نمود كه حدود ۱۱۰۰ دستگاه از خودرو های باقی مانده بدون ثبت سفارش هستند كه امكان ترخیص آنها وجود نداشته و به گمرك هم اظهار نشده اند كه با ابلاغ این مصوبه، بخشی از این خودرو ها تعیین تكلیف شده و با صدور ثبت سفارش قابلیت اظهار و ترخیص از گمرك پیدا می كنند.
كسی به سراغ خودرو های مانده در گمرك نرفت
به هر صورت با اتمام سال ۱۳۹۸ و حدود یك ماه كه از فرصت برای ترخیص خودرو ها گذشت، گزارش رسمی در مورد ورود صاحبان خودرو برای تعیین تكلیف این ۵۱۰۰ دستگاه اعلام نشد ولی ظاهرا گویا اقدامی از جانب آنان انجام نشده است و خودرویی هم ترخیص نشده كه دلیل آن هنوز مشخص نمی باشد. احیانا ترخیص این خودرو ها با عنایت به اجبار انجام ثبت سفارش، مشكل قانونی مربوط به خودرو های بالای ۲۵۰۰ سی سی و احتمال متروكه شدن بعضی از آنها یا اختلاف نظری كه در بعضی هزینه ها بین صاحبان خودرو و دستگاههای مربوطه وجود دارد، در سال جدید هم می تواند ماجراهای خاص خویش را به همراه داشته باشد.



5.0 / 5
2970
1399/01/14
00:42:29
تگهای خبر: اقتصاد , تجارت , دستگاه , دولت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳



محل تبلیغ شما
مبل زیبا
mobleziba.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مبل زیبا محفوظ است

مبل زیبا

مبلمان و دکوراسیون داخلی