در یك وبینار مطرح شد

عدم حل مشكلات مناطق حاشیه راه آهن در نبود مدیریت یكپارچه شهری

عدم حل مشكلات مناطق حاشیه راه آهن در نبود مدیریت یكپارچه شهری به گزارش مبل زیبا شهردار منطقه ۱۷ اظهار داشت: جابه جایی ایستگاه های راه آهن به خارج از محدوده شهری با یك برنامه ریزی مناسب تهدیدهای موجود در همجواری محدوده های سكونتگاهی با ریل راه آهن را به یك فرصت تبدیل خواهد نمود.


به گزارش مبل زیبا به نقل از مهر، محمد حسین بوچانی در وبینار «عبور راه آهن از داخل شهر، بایدها و نبایدها» که با حضور مرتضی باقری مشاور وزیر راه و شهرساری، سید محمد فیاض شهردار منطقه ۱۸، محمود کلهری شهردار منطقه ۱۷، ملودی خادم ثامنی عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت، کوروش آصف وزیری پژوهشگر شهری و نمایندگانی از شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به صورت آنلاین برگزار شد، با بیان این مطلب اضافه کرد: در دوره کنونی فعالیت مدیریت شهری، شهرداری تهران با رویکرد «شهری برای همه» بعنوان یک استراتژیک مهم تلاش دارد تا تمامی مأموریت های خویش را پیش ببرد.
وی با اشاره به ۴ اصل مهم و کاربری در نحوی اداره پایتخت در شهرداری تهران افزود: اولین گام شهرداری تهران در این دوره انجام مطالعات کاربردی است که این رویکرد تفاوت عملکرد مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران را با مراکز علمی مانند دانشگاه ها به خوبی نشان داده است. رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران حضور جدی و تأثیرگذار بهره برداران از مطالعات کاربردی را دومین گام تأثیرگذار در برنامه ریزی و مدیریت کنونی شهرداری تهران معرفی نمود و خاطرنشان کرد: هر مطالعه کاربردی مستلزم مشارکت جدی بهره بردار است این مسئله سبب می شود تا بهره بردار برای حل مشکلات حوزه تحت مدیریت خود در کنار پژوهشگران تلاش کنند. وی با اشاره به اینکه توجه شهرداری تهران به الزامات حقوقی در حوزه فعالیت ها و وظایفی که در قالب قانون برعهده دارد، گام سومی است که مختص به این دوره از مدیریت شهری است، بیان نمود: در بعضی از ادوار مدیریت شهری شاهد بودیم شهرداری تهران به بخشی از مأموریت هایی که جزو تکالیف دستگاه های دیگر ورود کرده بود، اما در این دوره تلاش شهرداری این است تا این مسیر را تغییر داده و تنها به الزامات حقوقی و وظایف کاربردی ای که برعهده این مجموعه است، ورود کند. بوچانی تصریح کرد: دانش بنیان کردن فعالیتهای شهرداری مستلزم یک هم افزایی و تلاش جمعی است بنابراین در این دوره مدیریت شهری تلاش شده تا از راه ابزارهایی مانند سایت پژوهشیار و سایت شفافیت گام های جدی ای در این حوزه برداشته شود.
کاهش سهم حمل و نقل ریلی در تهران
در ادامه این نشست عضو هیأت علمی گروه حمل و نقل ریلی دانشگاه مهندسی راه آهن و معاون وزیر راه با اشاره به جایگاه ایران در رتبه بندی های جهانی درباره سوانح رانندگی و تلفات ناشی از آن اظهار داشت: رتبه بندی های جهانی نشان داده است ایران از نظر سوانح جاده ای در رتبه دهم و از نظر نرخ تلفات ناشی از این سوانح رتبه چهارم را در جهان داراست. مرتضی باقری با بیان این مطلب اضافه کرد: یکی دیگر از موضوعات قابل تأمل در سال های اخیر در کشور، کاهش سهم حمل و نقل عمومی است. به رغم تمام تلاش هایی که در این حوزه انجام شده، اما متأسفانه شاهد کاهش استقبال مردم از حمل و نقل همگانی هستیم. وی با اشاره به اینکه سهم حمل و نقل ریلی در سفرهای مردم کاهش قابل ملاحظه ای داشته است، افزود: این در شرایطی است که آمارها نشان داده است تعداد سفرها با خودرو های شخصی در کشور ۱.۵ درصد افزایش داشته است. مشاور وزیر راه با اشاره به اینکه سهم سوانح جاده ای در کشور معادل ۷ درصد از تولید ناخالص ملی است، خاطرنشان کرد: هم اکنون حدود ۲۰ هزار کیلومتر جاده در کشور وجود دارد که ارزشی معادل ۳۵۰ هزار میلیارد تومان دارد که باید سالیانه ۸ و نیم هزار میلیارد تومان برای نگهداری آن هزینه شود این در شرایطی است که هم اکنون تنها یک چهارم این اعتبار تخصیص داده می شود. وی بیان نمود: به رغم آنکه کل سهم حمل و نقل از تولید ناخالص ملی ۹ درصد است اما متأسفانه بخش قابل توجهی از این سهم سالانه صرف هزینه تصادفات جاده ای می شود. ایشان در ادامه با اشاره به اینکه پایین بودن سهم کشور در حمل و نقل های ریلی باید مورد مطالعه قرار گیرد، اظهار داشت: مطالعات اولیه دلیل این مسئله را در عدم دسترسی مناسب از این مد حمل و نقلی نشان داده است. در بررسی ها مشخص شد محل ایستگاه های راه آهن در شهری مانند تهران در محل مناسبی قرار نگرفته است. باقری انتقال ایستگاه های راه آهن به خارج از شهر را یک اتفاق نامبارکی دانست و افزود: متأسفانه از سال ۸۴ تصمیم گرفته شد تا ایستگاه های جدید خطوط راه آهن در بیرون شهرها ساخته شود. بعنوان مثال ایستگاه راه آهن زاهدان ۱۰ کیلومتر خارج از شهر ساخته شده است که این مسئله دسترسی مسافران به خطوط ریلی و ایستگاه های راه آهن را با مشکل رو به رو کرده و تمایل مردم را به استفاده از این مد حمل و نقلی کاهش داده است. به قول وی، مطالعات انجام شده در این حوزه نشان داده است هزینه سفر شهروندان از محل سکونت خود تا ایستگاه راه آهن گاهی اوقات از هزینه سفر کامل خود به مقاصدی که تعیین کرده اند، بیشتر است.
باقری بیان نمود: متأسفانه بعضی از طرح هایی که در شهر تهران در مورد خروج ایستگاه های راه آهن از شهر تهران و یا انتقال بعضی از خطوط به زیر زمین انجام شده است بعنوان یک الگو در شهرهای دیگر انجام می شود این در شرایطی است که انجام بعضی از این طرح ها در شهر تهران هم نتایج مطلوبی به همراه نداشته است. لزوم ایجاد تعامل بین ریل و زندگی شهری
در بخش دیگری از این جلسه آنلاین شهردار منطقه ۱۸ با اشاره به مشکلات منطقه تحت مدیریت خود در حاشیه راه آهن تهران- اهواز اظهار داشت: زمانی که مبحث همجواری راه آهن و سکونتگاه های شهری مطرح می شود، دو دیدگاه از جانب کارشناسان طرح می شود نخست آنکه برخی بر این باورند ایستگاه های راه آهن باید درابتدای شهرها قرار گرفته و مبادرت به جابه جایی مسافران کنند به این علت که همجواری راه آهن و شهر مشکلات و تبعاتی را به همراه دارد. اما در مقابل این دیدگاه بعضی از کارشناسان اعتقاد دارند ایستگاه های راه آهن نه تنها باید در شهرها ایجاد شود، بلکه دسترسی به راه آهن بعنوان یک مد حمل و نقل انبوه بر در مرکز شهرد بوجود آمده و از آنجا مسافران را به مقاصد خود منتقل کند تا سفرهای درون و برون شهری کاهش پیدا کند. محمد فیاض با اشاره به اینکه به رغم آنکه مدیران شهری موافق انتقال ایستگاه های راه آهن به خارج از محدوده های سکونتگاهی و شهری هستند، اضافه کرد: اما باید قبول کرد نظریه دوم از منظر کارشناسی بیشتر مورد قبول است چون که اگر ایستگاه های راه آهن به بیرون شهر منتقل شود و مسافران این مد حمل و نقلی از آنجا مقاصد سفرهای بعدی خویش را تعیین کنند، از نظر تعداد و امنیت سفر با مشکلاتی روبه رو خواهیم شد. به عبارتی می توان گفت قرار گرفتن ایستگاه راه آهن در شهر تهران در محدوده جنوبی که امکان استفاده مسافران را از حمل و نقل ریلی و سایر مدها ایجاد می کند، کار درستی است. شهردار منطقه ۱۸ با اشاره به اینکه تعامل بین ریل و مردم باید در مطالعات کاربردی مرکز مطالعات مورد توجه قرار گیرد، بیان نمود: باید به این نتیجه برسیم که با انجام تمهیداتی هم می توان ریل راه آهن را در داخل شهر داشت و هم مردمی که در کنار راه آهن زندگی می کنند از این شرایط ناراضی نباشند. وی حریم پیرامون خطوط راه آهن را یکی از معضلات شهروندان ساکن در منطقه ۱۸ دانست و خاطرنشان کرد: طبق قانون حریم ریل و سکونتگاه های شهری باید ۳۴ متر باشد اما در ناحیه دو منطقه ۱۸ به غیر از این فاصله یک حریم ۱۰۰ متری هم در اطرف خط راه آهن تهران – اهواز وجود دارد که پهنه یزرگی است و بخش هایی از این پهنه را به فضای بی دفاع شهری و محل بروز صدمه های اجتماعی تبدیل نموده است که مردم از این مسئله ناراضی هستند. فیاض تأمین امنیت شهروندان ساکن در کنار ریل راه آهن را یک لزوم دانست و تصریح کرد: وقتی راه آهن وارد بافت مسکونی می شود رفت و آمدهایی روی ریل انجام می شود که اعتقاد داریم باید تصمیماتی برای حفظ امنیت مردم در نظر گرفته شود. وی گسست محلات مجاور راه آهن را یکی دیگر از صدمه های این همجواری دانست و اظهار داشت: هم اکنون وجود ریل راه آهن در منطقه ۱۸ سبب ایجاد گسست بین محله های مجاور شده است زمانی خطوط راه آهن دو محله را از هم جدا می کنند، دیگر نمی توانیم اتصال در رفت و آمد شهروندان را در این بخش ایجاد نماییم و همین مسئله نارضایتی شهروندان را به همراه دارد.
عدم حل مشکلات مناطق حاشیه راه آهن به علت نبود مدیریت یکپارچه شهری
در ادامه این جلسه شهردار منطقه ۱۷ تهران هم اظهار داشت: وجود خطوط راه آهن مسائل زیادی را برای ساکنان و مدیریت شهری بوجود آورده است که مهمترین دلیل عدم حل این مشکلات نبود مدیریت یکپارچه در شهر تهران است. محمد کلهری با بیان این مطلب اضافه کرد: خطوط راه آهن مشکلات زیادی را در حوزه هایی مانند آلودگی صوتی، زیست محیطی، ایجاد فضاهای بی دفاع شهری و صدمه های اجتماعی بوجود آورده که این اتفاق سبب نارضایتی شهروندان از این مسئله شده است. وی تنها چاره ممکن را خروج ایستگاه راه آهن به خارج از محدوده های شهری بیان کرد و افزود: اعتقاد دارم جابه جایی ایستگاه های راه آهن به خارج از محدوده شهری با یک برنامه ریزی مناسب تهدیدهای موجود در همجواری محدوده های سکونتگاهی با ریل راه آهن را به یک فرصت تبدیل خواهد نمود. شهردار منطقه ۱۷ تهران بیان نمود: امروز در بعضی از کشورهای مطرح شاهد این مسئله هستیم که به علت جابه جایی ایستگاه های راه آهن خطوط ریلی اراضی زیادی آزاد سازی شده و از این محدوده ها بعنوان یک قطب گردشگری استفاده می شود.


منبع:

1399/06/02
17:46:50
5.0 / 5
1170
تگهای خبر: آنلاین , امنیت , پایتخت , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
مبل زیبا
mobleziba.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مبل زیبا محفوظ است

مبل زیبا

مبلمان و دکوراسیون داخلی