کدام کالای ایرانی در چین بیشترین طرفدار را دارد؟

کدام کالای ایرانی در چین بیشترین طرفدار را دارد؟ مبل زیبا: اتاق تجاری تهران در تازه ترین گزارش خود به بررسی وضعیت تجارت مشترک میان ایران و چین پرداخته که نشان از ثبات نسبی در آمارهای صادراتی دارد.


به گزارش مبل زیبا به نقل از ایسنا، اقتصاد چین بعد از آمریکا، دومین اقتصاد بزرگ جهان بشمار می رود که میزان تولید ناخالص داخلی آن حدود ۱۸ تریلیون دلار است. بر این اساس چین در سال ۲۰۲۱ میلادی، حدود ۳۳۶۲ میلیارد دلار صادرات و ۲۶۷۵ میلیارد دلار واردات داشته و بدین سان این کشور بزرگترین صادرکننده و دومین وارد کننده بزرگ در جهان بشمار می رود.
در سالهای قبل، چین اصلی ترین شریک تجاری ایران بوده و با وجود رشدی که آمار صادرات و واردات به امارات متحده عربی ثبت کرده، همچنان در آمار مجموع، چین بزرگترین شریک ایران محسوب می شود. بررسی آمارهای تجارت مشترک دو کشور در ۵ ماهه ابتدایی سال جاری نیز این مساله را تایید می کند.
برمبنای براوردهای صورت گرفته، تا اختتام مرداد ماه، ایران حدود ۱۲.۳ میلیون تن کالا به ارزش ۶.۷ میلیارد دلار به چین صادر کرده که نسبت به زمان مشابه سال پیش از نظر مقدار افتی نیم درصدی و از نظر ارزش رشدی بیش از ۲۲ درصدی را ثبت کرده است.
در طول این زمان متانول، پلی اتیلن، پروپان مایع، کاتد مس و ورق فولادی ضخیم اصلی ترین کالاهای ایرانی بوده که مورد استقبال چینی ها قرار گرفته است.
همین طور آمارها نشان میدهد که در پنج ماهه نخست امسال، ایران حدود ۱.۵ میلیون تن کالا به ارزش ۵.۵ میلیارد دلار از چین واردات داشته که از نظر مقدار ۲۴ و از نظر ارزش ۴۳ درصد رشد را نسبت به زمان مشابه سال قبل نشان میدهد.
واکسن پزشکی، قطعات خودرو، قطعات تراکتور، ماژول نمایشگر و ماشین های ریخته گری نیز اصلی ترین کالاهای وارداتی ایران از چین بوده است.
بدین سان و با مقایسه آمار واردات و صادرات کشور به چین، ایران امسال نیز تراز تجاری مثبت ۱.۲ میلیارد دلار را با چین به ثبت رسانده است.



1401/06/27
11:31:19
0.0 / 5
91
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
مبل زیبا
mobleziba.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مبل زیبا محفوظ است

مبل زیبا

مبلمان و دکوراسیون داخلی