سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر:

اوردوز ۲۷۰۰ نفر در سال ۹۶، درمان یك میلیون معتاد

اوردوز ۲۷۰۰ نفر در سال ۹۶، درمان یك میلیون معتاد مبل زیبا: سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر از سوءمصرف مواد و اوردوز منتهی به مرگ ۲۷۳۱ معتاد در سال ۹۶ اطلاع داد.



به گزارش مبل زیبا به نقل از مهر، دكتر پرویز افشار در نشست خبری با اشاره به حوزه كاهش تقاضای مواد مخدر اظهار داشت: یكی از تاكیدات مقام معظم رهبری بحث پیشگیری در حوزه مواد مخدر بوده است، بنابراین ۵۰ درصد از اعتبارات در سال ۹۶ به این سمت هدایت شد.
وی اظهار داشت: برای ۷۰۰ هزار دانش آموز ۷۰۰ هزار نفر از والدین و ۱۰۰ هزار نفر معلم برنامه های توانمندسازی را اجرایی كردیم.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: در محیط خانواده ۵ هزار و ۵۰۰ میلیون نفر تحت آموزش قرار گرفتند. این آموزش در دانشگاه ها برای ۳۵۰ هزار دانشجو و بخصوص در محیط های خوابگاهی و همینطور برای ۳۵۰۰ نفر از اساتید برگزار شده است.
وی اظهار داشت: مجموع این اقدامات سبب شد ما رشد قابل توجهی را در زمینه پیشگیری از مصرف مواد مخدر داشته باشیم.
افشار با اشاره به اینكه ما در این زمینه توجه خاصی را معطوف سازمان های مردم نهاد و NGO ها كرده ایم، اظهار داشت: این NGO ها مشاركت فعالی داشته اند و ما توانسته ایم استفاده مناسبی از ظرفیت آنها ببریم.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه اظهار داشت: این برنامه های آموزشی در فضاهای كسب و كار هم صورت گرفت به صورتی كه ما این برنامه ها را در سال ۹۶ با ۱۲۰۰ كارخانه و كارگاه پیاده سازی كردیم. همینطور برای ۶۰ هزار نفر از كارمندان و در محیط های نظامی برای ۸ هزار و ۵۰۰ نفر از پرسنل كادر و خانواده هایشان این برنامه های آموزشی را تدارك دیدیم.
وی خاطرنشان كرد: ۸ هزار نفر از روحانیون و مبلغان مذهبی هم تحت پوشش برنامه های ما قرار گرفته اند تا بتوانیم در جهت كار مشاركتی تبلیغات پیش گیرنده را در همه جا داشته باشیم.
تجهیز ۱۲۰۰ خانه ورزشی در روستاها
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر یكی از اقدامات مهم در این حوزه را تجهیز خانه های ورزشی روستایی عنوان نمود و اظهار داشت: ما حدود ۱۲۰۰ خانه ورزشی را در روستاها مجهز كرده ایم، ضمن اینكه بر مبنای تفاهم نامه با وزارت ورزش آنها هم همین میزان را عملیاتی كرده اند.
افشار در ادامه با اشاره به حوزه درمان هم اظهار داشت: یك میلیون معتاد در سال قبل در ۸ هزار و ۶۰۰ مركز درمانی ما سم زدایی و مورد درمان با مواد نگهدارنده قرار گرفته اند.
وی اظهار داشت: ۸۵ سرپناه شبانه در كشور فعال می باشند و ۱۲۰۰ مركز تخصصی و ۷۱۰۰ مركز درمان سرپایی در سطح كشور داریم كه وظیفه آنها خدمات رسانی به افراد معتاد در حوزه درمانی است.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به افزایش مراكز TC اظهار داشت: این مراكز با ورود بخش خصوصی به ۳۰ مركز رسیده اند. این مراكز با مداخله میان مدت یا دراز مدت تاثیر بسیاری در كاهش بازگشت معتادان به اعتیاد دوباره بعد از درمان دارند.
درمان معتادان بی بضاعت بر مبنای تصویب آیین نامه
افشار اظهار داشت: بحث معتادان بی بضاعت سال ها مغفول مانده بود كه خوشبختانه بر مبنای تصویب آیین نامه اجرایی شده است.
فعالیت ۲۴۰۰ سازمان مردم نهاد در زمینه كاهش تقاضا
وی با اشاره به حوزه مشاركت ها هم اظهار داشت: تا آخر سال ۹۶ دو هزار و ۴۰۰ سازمان مردم نهاد را در كاهش تقاضا فعال داشتیم. ضمن اینكه از ۸۰۰ طرح و برنامه برای ۶۰۰ سازمان مردم نهاد حمایت كردیم.
وی اظهار داشت: همینطور سه همایش بزرگ در استان های خراسان رضوی، فارس و مركزی برگزار گردید كه حضور وزیر كشور و سمن های فعال و استانداران نشان دهنده اهمیت این همایش ها بود.
كاهش ۴.۹ درصدی سوء مصرف مواد مخدر در سال ۹۶
وی با اشاره به عوارض مصرف مواد مخدر اظهار داشت: بطور قطع اطلاع رسانی ها در كاهش سوءمصرف مواد كمك كرده است به صورتی كه میزان مرگ و میر در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵، ۴.۹ درصد كاهش داشته است. مرگ و میر بر اثر سو مصرف مواد ۲۷۳۱ نفر بوده كه از این تعداد ۳۲۷ نفر را بانوان تشكیل می دهند اما این امر در سال ۹۵ دو هزار و ۸۷۲ نفر بوده است.
كشف ۱.۹ تن مواد مخدر در اطراف مدارس با اجرای تفاهم نامه با نیروی انتظامی
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اهمیت مدارس و مقابله جدی با فروشندگان مواد مخدر در كنار مدارس اظهار داشت: ما در سال ۹۶ با استفاده از تفاهم نامه مشترك با نیروی انتظامی اقدامات ویژه ای را در اطراف مدارس انجام دادیم به صورتی كه در یك سال در اطراف مدارس و دانشگاه ها حدود یك تن و ۹۰۰ كیلو مواد مخدر كوچك در قالب یك گرم، یك گرم كشف كردیم.
وی اظهار داشت: این كشفیات اقدام بسیار بزرگی برای دشوار كردن دسترسی به مواد مخدر بود و بطور قطع در سال ۹۷ اقدامات ما در این حوزه به مراتب سختگیرانه تر خواهد بود.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر یكی دیگر از اقدمات سال جاری را برخورد قاطع با قاچاقچیان بخصوص حمله به منابع مالی آنها عنوان نمود و اظهار داشت: باید كاری نماییم قاچاقچیان امنیت مالی نداشته باشند.
وی اظهار داشت: باید فضایی تولید شود تا قاچاقچیان دریابند بعد از دستگیری هر چه اندوخته از مواد مخدر فراهم نموده اند ضبط و مصادره می گردد.
استفاده از روشهای مدرن در سال ۹۷
افشار اظهار داشت: در سال ۹۷ هم طبق روال سال های گذشته تاكید ما بر استفاده از روش های مدرن و جایگزینی آن با روش های سنتی است. در این زمینه ما تلاش می نماییم نهایت استفاده را از فضای مجازی ببریم تا مردم و سازمان های مردم نهاد با حضور در این سامانه ها خود اقدام به تبلیغ ضد مواد مخدر كنند.

5.0 / 5
4417
1397/02/03
13:47:43
تگهای خبر: خانه , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲



محل تبلیغ شما
مبل زیبا
mobleziba.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مبل زیبا محفوظ است

مبل زیبا

مبلمان و دکوراسیون داخلی