ارزش 7400 میلیارد تومانی كشاورزی در استان كرمان

ارزش 7400 میلیارد تومانی كشاورزی در استان كرمان مبل زیبا: رییس سازمان جهاد كشاورزی استان كرمان اظهار داشت: ارزش محصول تولیدی زراعی و باغی شمال 7400 میلیارد تومان است و بیش از ۲۰ درصد باغات كشور در استان كرمان قرار دارد.


به گزارش مبل زیبا به نقل از ایسنا، عباس سعیدی امروز ۱۰ خردادماه در بازدید استاندار از سازمان جهاد كشاورزی شمال استان كرمان اظهار نمود: طرح ارتقای بهره وری آب و اجرای الگوی كشت در جهاد كشاورزی شمال استان توسط استاندار عنوان شد كه در سازمان در حال پیگیری است.

وی با اشاره به اینكه با عنایت به سطح زیركشت استان، یك نگاه این است كه باید دید چقدر آب در تولید محصول مصرف می گردد و دیگر اینكه نیاز جامعه چیست؟ اضافه كرد: اگر بشود برخی محصولات حذف شود خوب است اما تولید برخی محصولات در بحث امنیت غذایی مطرح است و قابل حذف نیست ضمن اینكه عمده كشاورزان استان خرده مالك بوده و پذیرش آنها در این مورد پایین است.

سعیدی خاطرنشان كرد: تامین غذا و تامین امنیت غذا، حفظ اشتغال مولد در روستا و جلوگیری از مهاجرت، نقش موثر در ارزآوری و صادرات، حفظ محیط زیست و جلوگیری از پیشرفت كویر از وظایف بخش كشاورزی است كه اهمیت و جایگاه این بخش را نشان داده است.

وی بیان كرد: استمرار خشكسالی، روند رشد روزافزون تقاضای بخش های مختلف اقتصادی برای آب، پایین آمدن كیفیت آب، روند رو به گسترش خرده مالكی در كشاورزی، نرخ پایین بهره وری آب و... از معضلات بخش كشاورزی است.

رییس جهاد كشاورزی استان كرمان با تاكید بر اینكه باید بر بهره وری آب تكیه كرده و از آب موجود استفاده بهتر و بیشتری داشته باشیم، اظهار داشت: هم اكنون از ۱۳۸ هزار كیلومتر، ۵ درصد اراضی استان قابل كشت محصول است و سطح زیركشت محصولات زراعی شمال استان ۱۱۷ هزار زراعی و ۳۱۳ هزار هكتار سطح باغات است.

وی با اشاره به اینكه ۳۰ درصد اشتغال استان به صورت مستقیم و غیرمستقیم در بخش كشاورزی است، اضافه كرد: ارزش محصول تولیدی زراعی و باغی شمال 7400 میلیارد تومان است و بیش از ۲۰ درصد باغات كشور در استان كرمان قرار دارد.

سعیدی خاطرنشان كرد: در تولید و سطح زیركشت محصولاتی مانند پسته، گردو، گل محمدی، خرما و ذرت رتبه های اول تا چهارم كشور را داریم.

وی با اشاره به ارزش افزوده محصولات تولیدی به ازای آب مصرفی، بیان كرد: بیش از یك میلیون و ۳۶۱ هزار تن تولید محصول در شمال استان كرمان داریم كه متوسط آب مصرفی یك میلیارد و ۴۳۱ میلیون مترمكعب است و 1088 میلیارد تومان، ارزش فروش محصول(درآمد ناخالص) است.

رییس سازمان جهاد كشاورزی استان كرمان اظهار داشت: در برنامه پیشنهادی برای ارتقاء بهره وری آب، كسی حق دارد در استان گندم بكارد كه ۶ تن در هكتار گندم برداشت كند و باید كشت های خرد حذف شود. آموزش بهره برداران می تواند بهره وری آب را ارتقاء بدهد و افزایش تولید در واحد سطح یكی از راهبردهاست.

سعیدی با اشاره به اینكه كشت جایگزین راهبرد دیگر است، خاطرنشان كرد: در حوزه باغات كاهش سطح زیركشت به تناسب آب و زمین و افزایش عملكرد در واحد سطح در برنامه دیده شده است. با اجرای این طرح، ارتقاءبهره وری آب در بخش كشاورزی ۵.۳ درصد و ارتقاء بهره وری اقتصادی محصولات كشاورزی ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.







5.0 / 5
4515
1397/03/11
23:47:55
تگهای خبر: اقتصاد , امنیت , تولید , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱



محل تبلیغ شما
مبل زیبا
mobleziba.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مبل زیبا محفوظ است

مبل زیبا

مبلمان و دکوراسیون داخلی