رئیس پارك فناوری آذربایجان شرقی مطرح كرد

عزم والای ملی درخرید كالای ایرانی شكل بگیرد، صادرات 10 و نیم میلیون دلاری محصولات دانش بنیان

عزم والای ملی درخرید كالای ایرانی شكل بگیرد، صادرات 10 و نیم میلیون دلاری محصولات دانش بنیان مبل زیبا: رئیس پارك علم و فناوری آذربایجان شرقی این پارك را از اولین پارك های تأسیس شده در ایران دانست و با بیان اینكه این پارك فعالیت خویش را از سال 81 شروع كرده است، تصریح كرد: پارك ها از پتانسیل بالایی برای تولید كالای فناورانه ایرانی برخوردار می باشند و در این مورد لازم است كه عزم والای ملی شكل گرفته و همگان از خرید كالای ایرانی حمایت كنند.


محمدعلی حسین پور فیضی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینكه الف تا ی كالاها و محصولات تولید شده در این پارك اجزاء و تجهیزات ایرانی است، توضیح داد: برخی محصولات 100 درصد ایرانی و برخی دیگر هم دارای اجزای ایرانی است.
وی تصریح كرد: تابحال نزدیك به 400 شركت را مورد حمایت قرار داده ایم كه بعضی از پارك فارغ التحصیل شده و هم اكنون جزء شركت های بزرگ، مستقل و غیرپاركی به حساب می آیند. این در شرایطی است كه تعداد 23 الی 25 شركت هم در مرحله دریافت قرارداد هستند و طی روزها یا ماه آینده در پارك مستقر می شوند.

خروج موفق 65 شركت از پارك
رئیس پارك علم و فناوری آذربایجان شرقی در همین زمینه تعداد شركت های موفق خارج شده از این پارك را نزدیك به 65 شركت اعلام نمود و اظهار داشت: هم اكنون تعداد 125 شركت در پارك مستقر هستند.
حسین پور فیضی سپس به اقبال عمومی مردم به خرید كالاهای خارجی اشاره و تشریح كرد: فرآیند واردات كالاهای فراوان و متعدد، طی سال های متوالی انجام شده و به مرور آسان تر شده است. این در شرایطی است كه بازار آن چنانی هم برای تجارت این كالاها وجود ندارد، اما كالاهای خارجی همچنان از جانب مردم با اقبال بیشتری رو به روهستند.
وی تاكید كرد: در زمان كنونی تحولاتی بوجود آمده و طوری شده كه مردم و مسئولین همگی تلاش می كنند از كالای ایرانی حمایت كنند. با این وجود این مورد نیازمند عزمی والاتر است، به نحوی كه یك مسئله ملی بشمار می رود و همه از كودك تا خانم خانه دار و غیره باید به این درك برسند كه چنان چه كشور بخواهد روی پای خودش بایستد، باید به تولیدات داخلی تكیه كند.
رئیس پارك علم و فناوری آذربایجان شرقی افزود: رسانه ها هم باید این مورد را به عمق فهم مردم برسانند. در این مورد همه باید همت نماییم و با در نظر گرفتن مواردی كه می توانیم در آن ها خوب پیش برویم و اولویت بندی هایمان، در چند جهت معین پیش رفته و تمام موانعی را كه بر سر راه تجاری سازی و صادرات هست، برداریم.
حسین پور فیضی فلسفه تأسیس پارك ها را تولید حلقه ارتباطی میان دولت، دانشگاه و مردم دانست و در مورد صدور ابلاغیه همكاری با پارك ها در زمینه بازارسازی به دستگاه های دولتی، توضیح داد: این مورد مایه افتخار و تأمین كننده استقلال پارك ها است. این را هم باید خاطرنشان كرد كه صرفِ تولید بخشنامه و قانون كفایت نمی كند.
وی اضافه كرد: بهتر است دست شبكه های مافیایی در داخل و خارج كه مانع اجرای این بخش نامه ها می شوند، كوتاه شود. چنین ابلاغیه هایی را باید با مرام و همه با هم اجرایی نماییم و این طور نباشد كه آن ها را صرفاً به خاطر عرضه گزارش كار در نظر آوریم. امور بااهمیتی از این قبیل را با فكر و منطق و دلسوزی جا بیندازیم و در صورتیكه كسی از اجرای آن سرپیچی كرد، با متخلف برخورد نماییم.
رئیس پارك علم و فناوری آذربایجان شرقی همینطور از تولید اشتغال مستقیم و مولد برای حدود 3 هزار و 550 نفر در این پارك اطلاع داد و اظهار داشت: این رقم برای پاركی كه نزدیك به 10 سال درگیر انواع و اقسام مقدمات همچون ساخت ساختمان و تجهیز آن بوده، افتخارآمیز است.

صادرات 10.5 میلیون دلاری شركتهای دانش بنیان در سال گذشته
حسین پور فیضی با اشاره به صادرات 10 و نیم میلیون دلاری شركت های دانش بنیان به خارج از كشور در سال قبل و هم به فروش رفتن میلیاردها تومان از محصولات آن ها در داخل، اظهار نمود: این رقم را می توان هر سال بالا برد.
وی اظهار نمود: به مرور زمان موانع برطرف می شود؛ مگر آن كه خطرات سیاسی كشور را تهدید كند یا اموری پیش آید كه كنترل آن ها خارج از عهده پارك است. با این وجود این مهم می باشد كه بدانیم روی پای خود ایستادن، یك رؤیا نیست.
رئیس پارك علم و فناوری آذربایجان شرقی با اشاره به اینكه درهای پارك به روی همه افراد صاحب ایده باز است، تاكید كرد: این پذیرش اولیه نیازمند هیچ پیش شرطی همچون مدرك تحصیلی، سن و جنس و... نیست. ازاین رو فرد صاحب ایده باید بتواند از ایده خود در شورای پژوهشی پارك دفاع كند.
حسین پور فیضی تشریح كرد: مثلاً فردی ادعا می كند كه با 20 میلیون تومان می تواند ایده اش را نمونه سازی كند. این مبلغ در اختیار فرد قرار می گیرد و بعد از آماده شدن نمونه اولیه و تأیید ناظر طرح، سایر مبالغ مورد نیاز هم به صورت فاز به فاز تأمین می گردد.
وی افزود: بعد از آماده شدن نمونه اولیه، فرد مبلغ ابتدایی را فراهم نموده و ما هم امكانات لازم همچون امكانات آزمایشگاهی، اینترنت، كتابخانه و... را در اختیار وی قرار می دهیم. این در شرایطی است كه چنان چه پیش تر عنوان شد، مبالغ مورد نیاز به صورت فاز به فاز تأمین می گردد و زمان بازگرداندن آن سه سال پس از فارغ التحصیلی فرد و به صورت قسطی است.
رئیس پارك علم و فناوری آذربایجان شرقی هدف از عرضه امكانات به افراد صاحب ایده را "رشد" آن ها عنوان و افزود: این افرد چنان چه آموزش ببینند، می توانند آینده كشور را به خودكفایی برسانند.

لزوم بازبینی در مأموریت پارك های فناوری بر حسب شرایط و اولویت بندی منطقه ای
حسین پور فیضی ضمن تاكید بر ضرورت بازبینی در مأموریت پارك های علم و فناوری بر حسب شرایط و اولویت بندی منطقه ای استان ها، توضیح داد: همه وزارت خانه ها شناخت مؤثری از جغرافیا و تاریخ مناطق صنعتی دارند. در یك استان، كشاورزی حرف اول را می زند و در استان دیگر می توان محصولات بسیار متعددی از خرما تولید كرد. ازاین رو بهتر است كه در اولویت بندی های منطقه ای، توزیع روشنگرانه صورت گیرد و عرصه هایی مانند پلیمر، صنایع دفاعی، فناوری اطلاعات، دامپروری، گردشگری و... بین استان های مختلف توزیع شود.
رئیس پارك علم و فناوری آذربایجان شرقی خاطرنشان كرد: بودجه "وزارت علوم، تحقیقات و فناوری" با عنایت به آن كه صرف مغز و قلب كشور می شود، كم است. بخشی از این بودجه، چنان كه از اسم این نهاد برمی آید، باید صرف تحقیق و پژوهش شود. این در شرایطی است كه از محل بودجه دانشگاهی باید به چمن دانشگاه، آب و فاضلاب آن یا مسائلی همچون ورزش دانشجو و... هم رسیدگی كرد؛ ازاین رو میزان 2 الی 3 درصدی كه به پژوهش اختصاص می یابد، بودجه بسیار ناچیزی است.



5.0 / 5
4331
1397/04/26
15:22:31
تگهای خبر: بازار , بودجه , تولید , دلار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳



محل تبلیغ شما
مبل زیبا
mobleziba.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مبل زیبا محفوظ است

مبل زیبا

مبلمان و دکوراسیون داخلی