باید و نبایدهای خرید گندم در ایران

باید و نبایدهای خرید گندم در ایران مبل زیبا: این روزها بازار خرید تضمینی گندم داغ است و زارعان تابحال بیشتر از دویست هزار تن گندم را با نرخ هر كیلوگرم یك هزار و هفتصد تومان به دولت فروخته اند، این در شرایطی است كه به موازات دولت، آن دسته از صنایع كه خوراكی مشتمل بر فرآوری غلات تولید می كنند نیز خواستار خرید توافقی این كالای استراتژیك هستند و بدون شك، ساز و كارهایی برای این منظور تدوین شده است.


خردادماه امسال و برای اولین بار، خرید توافقی گندم توسط كارخانجات آرد و ماكارونی با قیمت بیشتر از قیمت تضمینی شروع شد.
در همین راستا، شركت بازرگانی دولتی ایران، دستورالعمل خرید توافقی گندم توسط بخش غیردولتی را صادر كرد تا فضا برای خرید مستقیم این محصول از كشاورزان، با قیمتی بیشتر از قیمت خرید تضمینی توسط بخش خصوصی فراهم گردد.
میزان گندم مصرفی صنف و صنعت در كشور برمبنای اعلام وزارت جهادكشاورزی، سالانه حدود دو میلیون تن برآورد شده است و در شرایط تحریم با خرید توافقی گندم توسط بخش صنف و صنعت، نقدینگی برای خرید این محصول از طرف دولت كاسته می شود.
البته همه تلاش دولت در وهله نخست این است كه گندم خبازی مورد نیاز نان مردم را تامین و خریداری كند و مقدار گندمی كه به صورت توافقی توسط بخش خصوصی خریداری می شود باید در سامانه شركت بازرگانی دولتی ایران ثبت گردد.
در این میان، سازمان جهادكشاورزی استان زنجان اذعان می كند كه نه تنها محموله گندم فاقد مجوز، اجازه خروج از استان را ندارد، بلكه خرید بدون مجوز گندم توسط بخش خصوصی ممنوع می باشد.
بر طبق دستورالعمل های ابلاغی توسط شركت بازرگانی دولتی ایران و با هدف مدیریت، جمع آوری و خرید گندم در كشور، همین طور به منظور تامین نیاز مصرفی خانوار و صنایع، هرگونه جمع آوری، خرید و فروش گندم به هر میزان، حتی برای مصرف صنایع بعنوان مواد خام، حتما باید با مجوز شركت غله و خدمات بازرگانی صورت گیرد.
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهادكشاورزی استان زنجان در گفت و گو با ایسنا، اظهار می كند: تامین نیاز گندم برای واحدهای صنعتی به منظور فرآوری و تولید محصولات ثانویه بوسیله هماهنگی و ستاندن مجوزهای لازم میسر و امكان پذیر است و در صورت عدم توجه به موضوع، مراجع نظارتی با متخلفان مطابق قوانین و مقررات برخورد خواهند كرد.
عبدالله جعفری ادامه می دهد: هرگونه خرید گندم توسط بخش غیر دولتی صرفا در چارچوب سامانه خرید مربوط به این شركت و شركت غله استان امكان پذیر است و جمع آوری گندم توسط سایر مراكز فاقد مجوز، غیرقانونی می باشد. این مراكز به هیچ عنوان مجاز به فعالیت نیستند.
وی تاكید می كند: محموله های فاقد مجوز اجازه خروج از استان را ندارد و به سیلوها هدایت خواهد شد. بهای گندم خریداری شده از كشاورزان استان زنجان نیز بسیار مطلوب است و یك جا پرداخت می شود.
وی افزود: در واقع امسال برخلاف سال قبل كه مطالبات گندم كاران به صورت مرحله ای به حساب آنان واریز می شد، بهای كل گندم تحویلی به مراكز خرید استان بعد از چند روز متناسب با تاریخ تحویل پرداخت شده و تسویه می شود.
جعفری با اشاره به این كه امسال 40 مركز خرید در مناطق مختلف استان زنجان از شروع برداشت گندم در استان مشغول خرید و تحویل محصول تولیدی كشاورزان هستند، افزود: به منظور جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی و قاچاق گندم به خارج از كشور، هرگونه خروج گندم از استان منوط به ارائه بارنامه رسمی و ستاندن مجوز كتبی از شركت غله شده است. خرید گندم توسط بخش خصوصی نیز ساز و كارهای مخصوص به خودرا دارد.
لازم به ذكر است كه علاوه بر قیمت پایه گندم به نرخ 17 هزار ریال، در سیلوهای دولتی 200 ریال و در سیلوهای بخش خصوصی 150 ریال به ازای هر كیلوگرم گندم تحویلی بعنوان كرایه حمل به كشاورز پرداخت می شود.





منبع:

5.0 / 5
4426
1398/06/11
19:09:50
تگهای خبر: بازار , بازرگانی , توسعه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵



محل تبلیغ شما
مبل زیبا
mobleziba.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مبل زیبا محفوظ است

مبل زیبا

مبلمان و دکوراسیون داخلی