رجیستری هنوز هم قربانی می گیرد
مبل زیبا: باآنكه مهم ترین هدف رجیستری گوشیهای موبایل پیشگیری از قاچاق عنوان شده بود، اما با گذشت وجود دو سال از اجرایی شدن این طرح، هم چنان مشكلاتی برای كاربران همراه بوجود می آورد.
به گزارش مبل زیبا به نقل از ایسنا، با اجرای طرح رجیستری (طرح احراز اصالت تجهیزات دارای سیم كارت) مقرر شد صرفا گوشیهایی كه از مبادی قانونی وارد كشور شده اند، در شبكه اپراتوری كشور فعال شوند. هم چنین طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در جهت اجرای آخرین مرحله این طرح از اردیبهشت سال گذشته، اعلام گردید تمامی گوشیهایی كه پیامك در خصوص غیرقانونی بودن گوشی دریافت نمایند، ۳۱ روز مهلت استفاده داشته و بعد از آن از شبكه سرویس نخواهند گرفت.
با اجرای رجیستری، اعلام گردید آمار قاچاق گوشیهای موبایل كاهش یافته و این همان هدفی بود كه از ابتدا برای این طرح در نظر گرفته شده بود. البته در ماه های ابتدایی اجرای رجیستری، سودجویان به علل مختلف مبادرت به افزایش قیمت كردند اما بارها عنوان شد كه رجیستری هزینه ای برای كاربران ندارد و كسانی كه در زمان اجرای این طرح، سیمكارت هایشان در گوشی قرار دارد، نیاز نیست كار بیش تری انجام دهند.
از طرفی بعد از اینكه رجیستری به صورت كامل اجرایی شد، با عنایت به صرفه واردات گوشیهای مسافری، خیلی از واردكنندگان غیررسمی به واردات چمدانی گوشی روی آوردند تا بدین ترتیب بتوانند با فرار كردن از پرداخت گمركی و بهره گیری از معافیت مالیاتی، گوشیهایی كه رسما قاچاق بودند را به اسم گوشی مسافری وارد كنند. بنابراین مسئولان تصمیم گرفتند تعرفه ای برای گوشیهای مسافری در نظر بگیرند تا مسیر گوشیهای وارداتی شفاف تر شود.
با این حال، اجرای رجیستری باآنكه برای واردكنندگان رسمی، مزیتی داشته و فعالیت آنها را رونق داده است و توانسته از واردات گوشیهای قاچاق جلوگیری كند، اما سامانه همتا (هوشمند مدیریت تجهیزات ارتباطی) كه برای ساماندهی واردات و ثبت تجهیزات سیمكارت خور و همچون گوشیها در نظر گرفته شده، در این مدت برای كاربران مشكلاتی به دنبال داشته است. اگر عدم امكان ثبت شناسه گوشیها در مقطعی از زمان را نادیده بگیریم، مسائل مربوط به شناسه IMEI یكی از آن هاست.
یكی از اتفاقاتی كه در این حوزه رخ داده، این است كه فرد با رفتن به فروشنده، به خرید گوشی اقدام می كند و این گوشی هم به ادعای فروشنده رجیستر شده است؛ اما زمانی كه فرد سیم كارتی را درون گوشی قرار می دهد، پیامكی از همتا دریافت می كند كه IMEI واردشده با شماره سیم كارتی كه در گوشی فعال است، هماهنگ نیست و یا این IMEI در گمرك ثبت نشده، بنابراین خدمات ارتباطی به این سیمكارت در ایام آینده قطع خواهد شد.
یكی از كاربران ایسنا با طرح این مشكل، می گوید كه در تماس با سامانه همتا، به او گفته اند كه مشكل مربوط به شركت فروشنده است و باید با رفتن به این شركت، از خدمات بعد از فروش استفاده نماید. از طرفی در تماس با شركت، مشكل عنوان شده مربوط به گمرك اعلام شده و این كه IMEI واردشده در گوشی، به اشتباه وارد شده است. اما این كاربر در تماس ها و مراجعات مكرری كه به سازمان های مربوطه انجام داده، نتواسته مشكل مورد نظر را حل كند و درنهایت با سر رسیدن وعده ای كه به او داده شده، سیم كارتش دیگر خدمات ارتباطی به او عرضه نكرده است.
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از همان ابتدا عنوان كردند كه تنها مسائل فنی مربوط به رجیستری توسط آنها انجام می شود و در پیگیری های انجام شده، درنهایت توپ را به زمین سامانه همتا (زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت) انداختند. از طرفی پیگیری از سامانه همتا و مسئولان پاسخگوی طرح رجیستری، به نتیجه نرسید و به نظر می آید در این شرایط تنها كاربری كه بدون هیچ اطلاعی از مسائل احتمالی پیش آمده، یك گوشی خریداری نموده و حالا این گوشی از كار افتاده، متضرر شده است.
منبع: مبل زیبا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب