كاظمی خبر داد:
تفكیك رشته مربی امور تربیتی از مشاوره
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تفکیک رشته های مربی امور تربیتی و مشاوره را از مهمترین اقدامات در آموزش و پرورش دانست.
به گزارش مبل زیبا به نقل از مهر، جلسه تدوین برنامه درسی رشته جدید برنامه ریزی امور تربیتی با حضور علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، مسعود شکوهی، مدیرکل امور تربیتی مشاوره و مراقبت در صدمه های اجتماعی، مهدی نامداری پژمان، مدیرکل برنامه ریزی درسی و آموزشی دانشگاه فرهنگیان، اکبر سرداری معاون امور تربیتی و سایر مدعوین در سالن جلسات معاونت پرورشی و فرهنگی تشکیل شد. در این نشست علیرضا کاظمی اضافه کرد: در گذشته با حذف رشته امور تربیتی در حق بخش امور تربیتی اجحاف شده بود و این بخش واقعاً تضعیف شد که با احیای آن مهمترین اتفاق در این عرصه رخ داده است چونکه تفکیک رشته های امور تربیتی و مشاوره از یکدیگر الزامی بود. وی افزود: افرادی که در این رشته ورود پیدا می کنند باید با دیدگاه های روانشناسی آشنا باشند و بخش اعظم فعالیتهای ما فعالیتهای قرآنی است بهتر از دانشجویان این رشته بیشتر از دانشجویان در سایر رشته ها مسلط به قرآن باشند و از دانش تفسیر و قرائت بهره مند باشد و البته روخوانی و روانخوانی قرآن جزء بدیهیات این رشته است. کاظمی افزود: یکی از نقشهای مربی امور تربیتی استفاده از عوامل مدرسه برای نیل به اهداف تربیتی است پس این نکته باید در آموزش این نوع دانشجویان بسیار پررنگ تر دیده شود. در ادامه جلسه مسعود شکوهی اظهار داشت: بنا به لزوم تفکیک رشته های امور تربیتی و مشاوره از یکدیگر در دانشگاه فرهنگیان با تلاشهای مجموعه معاونت پرورشی و فرهنگی و دانشگاه فرهنگیان مصوب شد که رشته های مربی امور تربیتی و مشاوره ایجاد شدند. وی افزود: با تشکیل یک کارگروه در معاونت و دانشگاه فرهنگیان و پیگیری های صورت گرفته طرح اولیه آماده شده است و با عنایت به اهداف تعریف باید بتوانیم مربی را تربیت نماییم که بتوانند به صورت تخصصی تر دانش آموزان را در حد تراز جمهوری اسلامی ایران تربیت کنند. و از نارسایی های این بخش کاسته شود. همینطور مهدی نامدار پژمان، مدیرکل برنامه ریزی درسی و آموزشی دانشگاه فرهنگیان در این نشست اظهار داشت: جای دو تبریک وجود دارد که به معاونت پرورشی و فرهنگی گفته شود تبریک اول دریافت ردیف استخدام سه هزار دانشجو و تبریک دوم تفکیک رشته های امور تربیتی و مشاوره از یکدیگر بود وی تصریح کرد: یکی از برنامه های خاص همکاری نزدیک دانشگاه فرهنگی و معاونت بود که در دانشگاه فرهنگیان ۵۰ برنامه درسی در سطح مهارت آموزی، کارشناسی و کارشناسی ارشد بازبینی شد که این اتفاق بی نظیر بود. نامداری افزود: در جایی که با پرورش و هویت افراد سر و کار داریم باید برنامه ها را به صورت ویژه تر ببینیم. وی ادامه داد: نقطه تمایز این برنامه با ۴۹ برنامه دیگر کار تحقیقاتی و پژوهشی ابتدایی بود که به یک مدل دست پیدا کردیم و سپس سرفصل ها نگارش شده است. مدیرکل برنامه ریزی درسی و آموزشی دانشگاه فرهنگیان افزود: این مدلها بر مبنای اسناد بالادستی آموزش و پرورش یعنی سند تحول بنیادین، سند جامع علمی کشور و همینطور شرح وظایف مربیان امور تربیتی طراحی شده است این اسناد بازخوانی و نشانه یابی شدند و مصادیق عینی تدوین شده است. وی اظهار داشت: مربی امور تربیتی نظامات فکری اش باید بگونه ای باشد که شاکله فکری او به سمت و سوی تربیت اسلامی باشد و زمینه فکری هم داشته باشد.
منبع: مبل زیبا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب