فعال و پژوهشگر حوزه زنان و خانواده:
حل مسایل زنان تنها با قوانین و سیاستهای رسمی امکان ندارد
به گزارش مبل زیبا، حل مسایل زنان تنها با قوانین و سیاستهای رسمی امکان ندارد و نیازمند تعامل میان فرهنگ رسمی و زمانه، استخراج معنا از زندگی واقعی زنان و ایجاد نهادهای میانجی برای تقویت استقلال فکری آنان است.
خبرگزاری مهر گروه جامعه؛
مسایل زنان در ایران، با وجود گسترش قوانین و سیاستهای مرتبط، بازهم با چالش های فرهنگی و اجتماعی روبرو است. فاصله میان فرهنگ رسمی و زیست برخی زنان و ناکارآمدی نهادهای میانجی، سبب شده است که خیلی از دغدغه های زنان به سطح سیاست یا اصلاح رفتاری محدود بماند و به راهکارهای واقعی و عملی نرسد. ضرورت بازبینی فرهنگی، استخراج معنا از زندگی واقعی زنان و ایجاد سازوکارهای مشارکت فعال، همچون ضرورت های امروز برای عبور از بحران های فرهنگی و اجتماعی زنان شمرده می شود.
مریم شمس، فعال و پژوهشگر حوزه زنان و خانواده در گفتگو با گزارشگر مهر، در حاشیه اولین میزگرد تخصصی رویداد یاقوت با بررسی ریشه های اجتماعی مسئله سازی در وضعیت زنانه و تضادهای فرهنگی اظهار داشت: یکی از عمیق ترین چالش های فرهنگی جامعه ما این است که با وجود گسترش قوانین و سیاستهای در رابطه با زنان، مسئله زنان بازهم لاینحل باقیمانده است. دلیل این امر را باید در پویایی فرهنگی جست وجو کرد؛ فرهنگی که توان انطباق با واقعیت های زیست زمان را ندارد. فرهنگ رسمی ما از تطبیق با تغییرات اجتماعی و اقتصادی زندگی روزمره زنان ایرانی ناتوان است. براستی، ما با دو فرهنگ مواجهیم: فرهنگ رسمی که متأثر از سیاستهای دولتی است و تلاش دارد الگوی خاصی از نقش زنان را ترویج دهد، و فرهنگ اجتماعی که حاصل تجربه واقعی زنان در حوزه آموزش، فناوری، جهانی شدن و تحولات اقتصادیست. تضاد میان این دو فرهنگ به تولید مسایل اجتماعی منجر می شود.
شمس تاکید کرد: فرهنگ رسمی از زبان نهادهای دینی سخن می گوید، در صورتیکه سبک زیست واقعی زنان در دانشگاه، بازار و خانواده تجربه می شود. فاصله گرفتن این دو فرهنگ از یکدیگر، مسئله ساز است.
شکاف فرهنگ رسمی و زیست واقعی زنان؛ ضرورت تعریف مجدد معنا و مشارکت فعال
وی پنج محور اصلی برای تحلیل این مسئله برشمرد و اظهار داشت: محور نخست، شکاف میان فرهنگ رسمی و زیست واقعی است. در ظاهر، زنان ایرانی پیشرفت شایان توجهی در آموزش داشته اند اما در سطوح مدیریتی و تصمیم سازی بازهم سهم کمی دارند. این مسئله به تعریف ناصحیح از فاعل فرهنگی بازمی گردد. محور دوم، ضرورت عبور از مدیریت رفتار به مدیریت معناست. جامعه ما بر کنترل ظاهری و رفتاری زنان تمرکز دارد در صورتیکه بحران در سطح معنا رخداده است. ما باید معنا را از درون زندگی واقعی زنان استخراج نماییم. نباید روایت زنانه را از بالا تعریف نماییم بلکه باید از دل زیست واقعی زنان معنا را استخراج نماییم.
شمس با اشاره به ضرورت بازبینی فرهنگی اظهار داشت: ارزش هایی که زمانی معنا داشتند، امروز احتیاج به تعریف مجدد دارند. زن ایرانی امروز نیازمند مشارکت اقتصادیست و نمی تواند تنها در خانه بماند. اگر فرهنگ رسمی با زمانه گفتگو نکند، مسئله تولید می شود.
وی در ادامه محور سوم را بیان کرد و اظهار داشت: باید نهادهای میانجی میان جهان رسمی و جهان پژوهشی ایجاد شود. پژوهش هایی که درباره ی هویت مطلوب بانوی طلبه انجام شده، نشان داده است الگوهای فعلی پاسخگوی زن معاصر نیست. بانوی طلبه باید استقلال فکری داشته باشد و بتواند در فضای گفتگو و عدالت زمانی، نقش فاعل را ایفا کند.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در تصویرسازی های فرهنگی، زنان غایب اند و این امر سبب کاهش اعتماد آنان به نهادهای رسمی می شود. بعنوان مثال، وقتی بانویی در سطح جهانی افتخارآفرینی می کند و رسانه ها او را بعنوان زن موفق و باکرامت نشان می دهند، این پیام منتقل می شود که ارزش دینی و موفقیت اجتماعی می تواند هم زمان وجود داشته باشد.
شمس اشاره کرد: باید نه از دین عبور کرد و نه از زمان؛ بلکه باید میان دین و زمانه تعامل برقرار شود. اگر چنین گفتگویی شکل گیرد، زن دیگر موضوع سیاست نخواهد بود بلکه خود مبنا و معنا در نظام فرهنگی می شود.
بر اساس گفته های مریم شمس بنظر می رسد حل مسایل زنان تنها با قوانین و سیاستهای رسمی امکان ندارد و نیازمند تعامل میان فرهنگ رسمی و زمانه، استخراج معنا از زندگی واقعی زنان و ایجاد نهادهای میانجی برای تقویت استقلال فکری آنان است. وی تاکید کرد که حضور زنان در تصویرسازی های فرهنگی، مشارکت اقتصادی و اجتماعی و امکان ایفای نقش فعال، اعتماد آنان به نهادهای رسمی را زیاد می کند و نشان داده است که ارزش دینی و موفقیت اجتماعی می تواند هم زمان وجود داشته باشد. بگفته شمس، زمانیکه زن بعنوان فاعل و معنابخش در نظام فرهنگی شناخته شود، مسایل او از سطح دغدغه به سطح طراحی و اقدام پیش خواهد رفت و دیگر موضوع صرف سیاست یا کنترل نخواهد بود.
گفتنی است رویداد «یاقوت» به همت مرکز راهبری و همآهنگی بانوان سازمان تبلیغات، با هدف ارایه الگوی جامع از «تشخیص تا اقدام» در عرصه مسایل زنان، برگزار گردید. این ر. یداد تلاش دارد تا موضوعات در رابطه با زن را از سطح دغدغه به سطح طراحی نظام مند و اقدام عملی ارتقا دهد.در ظاهر، زنان ایرانی پیشرفت شایان توجهی در آموزش داشته اند اما در سطوح مدیریتی و تصمیم سازی بازهم سهم کمی دارند. محور دوم، لزوم عبور از مدیریت رفتار به مدیریت معناست. شمس اشاره کرد: باید نه از دین عبور کرد و نه از زمان؛ بلکه باید میان دین و زمانه تعامل برقرار شود.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب