ضرغامی مطرح كرد؛

پس از انقلاب برای حوزه معماری کاری انجام ندادیم

پس از انقلاب برای حوزه معماری کاری انجام ندادیم به گزارش مبل زیبا وزیر میراث فرهنگی اظهار داشت: در حوزه معماری پس از انقلاب کاری انجام ندادیم، معماری ما صفر است. تمام سلسله های قبلی و حکومت ها معماری روشن دارند.


به گزارش مبل زیبا به نقل از مهر، چهارمین نشست سراسری افق تحول با محوریت صنایع دستی و هنرهای سنتی با حضور سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، معاونان و مدیران کل استانی و ستادی در سالن آمفی تئاتر وزارت خانه برگزار گردید.
سید عزت الله ضرغامی در این جلسه بیان نمود: هدف از برگزاری دوره ای این جلسات این است که تمام مدیران و بازیگران اصلی وزارت خانه در تمام بخش ها در جریان راهبردهای اصلی، شیوه های اجرا و ادغام وزارت خانه قرار بگیرند.
او مأموریت های وزارت خانه را ملی، حساس و تاریخی دانست و اضافه کرد: شعار هفته صنایع دستی سال جاری ما به خوبی انتخاب شده است. تقاضا دارم در تمام جلسات، صحبت ها و تصمیم گیری ها این چهار واژه راهبردی را در نظر بگیرید.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: اشکالاتی اساسی در صنایع دستی داریم که سبب شده این حوزه رونق نگیرد. بخش بزرگی از هنرمندان صنایع دستی جزو فرودستان اقتصادی هستند و زندگی سختی را می گذرانند. این مشکلات باید رفع گردد تا صنایع دستی رونق بگیرد و در نتیجه مساله آموزش، بیمه و … رفع می شود.
او اظهار داشت: از ۴۶۰ رشته صنایع دستی که در دنیا وجود دارد، ما در ۲۹۹ رشته صنایع دستی فعال هستیم. بخشی از این صنایع دستی ویژه ایران است. ما جزو سرآمدهای صنایع دستی در دنیا هستیم و میتوان گفت نخستین کشور دنیا به لحاظ تنوع هستیم. از ۲۹۹ رشته، اعطای مجوزهای ۲۶۶ رشته را ثبت محور اعلام کردیم و در اختیار استان ها قرار دادیم. در جلسه تفویض اختیار وزارت خانه ما در این عرصه در دولت پیشگام بودیم.
ضرغامی افزود: در رسانه ها به اشتباه موضوع هایی عنوان شد که صنایع دستی در حوزه ثبت محور کردن مجوزها عقب است. یک بخش آن مشکل وزارت اقتصاد بود که سامانه های دیجیتال آن فعال نبود و فرصت دوماهه گرفتند که رو به اتمام است اما هنوز برطرف نشده است. آقای رئیسی به وزیر اقتصاد تذکر دادند تا با کمک وزیر ارتباطات این مشکل را رفع کنند. یک بخش دیگر هم به بعضی از رشته های صنایع دستی برمی گردد که باید استانداردهای خاصی را برای ثبت مجوز رعایت می کردند. ما در این عرصه سخت گیری کردیم تا ایمنی مردم حفظ شود.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: معتقدم ۲۶۶ رشته ثبت محور است و مردم نیازی به پشت در ماندن برای صدور مجوز ندارند. هم اکنون نیازی نیست کسی مجوز بگیرد. هر کسی مغازه و فروشگاهی دارد، می تواند صنایع دستی را بفروشد یا نمایشگاه برگزار کند. البته این مساله اشکالاتی هم دارد، اما بهینه است که ما این کار را راه بیندازیم، چون نفعش بیشتر است و سبب رونق فروش صنایع دستی می شود. البته نظارت وسیعی در تولید و فروش داریم، مدیران کل استان ها هم نقش کلیدی در این رابطه دارند.
جهاد تبیین تکلیف انقلابی است
ضرغامی ضمن اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص جهاد تبیین بیان نمود: جهاد تبیین تکلیف اداری و مدیریتی صرف نیست؛ بلکه یک تکلیف انقلابی است. باید نسبت به حوزه مأموریتی خود جهاد تبیین داشته باشید که این مورد در دو بخش در ارتباط با مردم و خواص است. بخش اول در ارتباط با مردم و افکار عمومی است که باید گزارش دهید و به آنها آموزش دهید تا توجیه شوند. بخش دیگر در ارتباط با خواص است. برخی خواص نسبت به برخی مأموریت های ما آگاه نیستند و نسبت به برخی محدودیت ها بی خبر هستند که باید نسبت به این محدودیت ها آگاه شوند.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جهاد تبیین را مأموریتی جدی برای تمام مدیران در تمام بخش ها عنوان نمود و خاطرنشان کرد: باید برای نشان دادن اموری که انجام می دهید از فضای رسانه ای بخصوص فضای مجازی استفاده کنید. فضای رسانه ای مسموم است و باید با اطلاع رسانی اموری که انجام می دهید از آن به نفع خود استفاده کنید. اگر جهاد تبیین ادای احترامی است به نقش رسانه تمامی شما باید حق این احترام را به جا آورید و برای آن برنامه ریزی کنید که در این بخش، نقش روابط عمومی ها بسیار مهم می باشد.
تصمیم گیری شجاعانه مؤلفه اصلی مدیر است
ضرغامی مردمی بودن را لزوم اجتناب ناپذیر مدیریت عنوان نمود و افزود: ارتباط مستقیم مدیران با مردم و پای درددل آنها نشستن بهترین بازخورد برای در جریان قرار گرفتن نتیجه مأموریت ها است. باید از هجمه مردم معترض لذت ببرید و از مشکلات آنها آگاه شوید.
او همینطور تصمیم گیری شجاعانه و پیگیری مسائل را دیگر مؤلفه اصلی یک مدیر موفق عنوان نمود و اضافه کرد: اجتهاد مدیریتی پیش نیاز مدیریت جهادی است. مدیران کل استان ها باید شجاعت تصمیم گیری داشته باشند، پیگیری کنند و خسته نشوند. وقتی درد دل مردم را بشنوید، خیلی از مشکلاتشان را خواهید فهمید.
نباید منفعلانه رفتار کنیم
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: وزارت خانه ما باید موضع تهاجمی خویش را پررنگ کند، هر چه قدر پاسخ گو هستیم باید پرسشگر باشیم و سایر دستگاه ها را هم پاسخ گو نماییم. نباید منفعلانه رفتار نماییم و علاوه بر پاسخ گویی، فرهنگ پاسخ گو کردن را هم ترویج نماییم.
او افزود: در حوزه معماری پس از انقلاب کاری انجام ندادیم، معماری ما صفر است. تمام سلسله های قبلی حکومت ها معماری روشن دارند. این جمع بندی صاحب نظران مختلف است. حتما مقصر هستیم و بنابراین از معاونت میراث فرهنگی تقاضا کردم معماری بناها، محوطه ها، بافت ها و بازارها را تقویت نمایند. ما هستیم که باید ایده بدهیم. ما باید فریاد بزنیم بر سر کمیسیون هایی که مجوز می دهند بناهای مساله دار ساخته شوند. مدیران ما در استان ها باید بر روی معماری حساس باشند و نامه رسمی بزنند و اشکالات معماری ساختمان ها را مطرح کنند. شما باید پرسشگر باشید.
ضرغامی افزود: اگر می خواهیم گردشگری رونق بگیرد، هر جا دیدیم محل مناسبی است و مشکل زمین ندارد، مجتمع گردشگری، پارک جنگلی، بوم گردی و هتل راه اندازی شود. اگر ما تشخیص دادیم این مراکز را راه اندازی نماییم، باید صورت گیرد. هر چه جلوتر می روم ساختار پوسیده و فاسد را می بینم که جلوی این کارها را می گیرد، باید زیر میز زد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه نگاه اداری به حوزه مأموریتی خانمان برانداز است، اضافه کرد: به کارتان بعنوان یک پروژه نگاه کنید، این نگاه باعث کنترل پروژه می شود که یک مقوله و حرف جدی علمی و مهندسی است.
او ایده پردازی و تکریم از ایده پردازان را از دیگر مؤلفه های مهم مدیریتی عنوان نمود و اظهار داشت: حوزه کاری ما نیازمند ایده پردازی است، از نگاه کارمندی و اداری باید بیرون بیایید. تمام این حوزه عشق و علاقه است که باید در تمام زندگی تان جاری باشد و به صورت مستمر با صاحبان ایده در ارتباط باشید و از آنها نظرخواهی کنید.
لزوم راه اندازی کمپین کمک های مردمی در حوزه میراث فرهنگی
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بر رفع مشکل قانونی صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی در خصوص استفاده از منابع مالی اشاره نمود و اضافه کرد: راه اندازی کمپین در حوزه میراث فرهنگی و ایجاد یک جریان مردمی و خیران می تواند مؤثر باشد. با عنایت به مصوبه اخیر دولت میتوان از کمک خیران در جهت احیا و مرمت میراث فرهنگی که خیر علاقه مند است، استفاده گردد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: برای انجام کارهای ماندگار نیازی به بودجه نیست. اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لنگرود برای سرود سلام فرمانده دو میلیون تومان هزینه کرد که سبب جهانی شدن آن شد.


منبع:

1401/03/25
07:56:50
0.0 / 5
370
تگهای خبر: استاندارد , اقتصاد , بازار , بودجه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
مبل زیبا
mobleziba.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مبل زیبا محفوظ است

مبل زیبا

مبلمان و دکوراسیون داخلی