در جمع صادركنندگان خراسان شمالی مطرح شد؛

تجارت پارتیزانی با تركمنستان!

تجارت پارتیزانی با تركمنستان! به گزارش مبل زیبا مدیر كل اقتصاد و دارایی خراسان شمالی، ایجاد بازارچه مرزی پرسه سو را راهی مهم برای اشتغالزایی مرزنشینان این استان اعلام نمود.


به گزارش مبل زیبا به نقل از ایسنا، قنبری در جمع برخی از مدیران اقتصادی و صادركنندگان استان، با اشاره به اینكه حدود ۱۰۰ هزار نفر از مرزداران خراسان شمالی در فاصله ۳۱۰ كیلومتری مرز مشترك خراسان شمالی با كشور تركمنستان زندگی می كنند، اظهار داشت: این افراد پاسداران مرز هستند و یكی از عوامل مهم برای ماندگاری این افراد در مناطق مرزی، ایجاد اشتغال برای آن هاست.
وی ادامه داد: راه اندازی بازارچه مرزی سبب می شود تا برای مرزنشینان هر دو كشور شغل ایجاد شود.
به قول قنبری، فاصله خراسان شمالی با دو شهر كشور تركمنستان بسیار نزدیك است و از جانب دیگر مسیر موجود، صعب العبور نیست در نتیجه باید جهت راه اندازی این بازارچه تلاش لازم شود. ایجاد امنیت و راه اندازی گمرك در مرز برای صادرات كالا در این منطقه از دیگر مزایایی راه اندازی بازارچه مرزی در این استان خواهد بود.
این مقام مسئول اظهار داشت: جهت راه اندازی بازارچه مرزی باید زیرساخت هایی همچون جاده مرزی را راه اندازی نمود كه در این استان ۳۰ تا ۴۰ كیلومتر جاده مرزی مناسب ساخته شده است.
ایشان در ادامه درباره مشكلات بازگو شده از جانب صادركنندگان توضیح داد: طبق گفته صادركنندگان این استان، ارزشی كه گمرك برای كالاهای صادراتی در نظر می گیرد با ارزشی كه صادركننده آن كالا را خریداری و یا تولید می كند، هیچ تطابقی ندارد و این امر باعث ضرر و زیان صادركنندگان می شود.
قنبری بیان كرد: حمل و نقل كالاهای صادراتی، نقل و انتقال وجه و بیمه كالاها از دیگر مشكلات صادرات در این استان است.
حیدریان، یكی از صادركنندگان فعال خراسان شمالی در ادامه این جلسه با تاكید بر اینكه مبحث حل مشكل ارزش گذاری كالاهای صادراتی در گمرك باید هرچه سریع تر تسریع یابد، اضافه كرد: علاوه بر آن یكی دیگر از مشكلاتی كه صادركنندگان در تركمنستان با آن مواجهند آن است كه اظهارنامه مالیاتی طرف تجاری تركمنستان با یك عدد غیرواقعی و پایین است و این امر سبب می شود تا مشكل در عودت ارز برای تاجر ایرانی به وجود آید.
وی توضیح داد: زمانیكه طرف تركمستانی اظهارنامه مالیاتی را با رقم كم تكمیل می كند، گمرك آن كشور اجازه نمی دهد كه ارزی كه ارزش واقعی آن كالاست از آن كشور بیرون برود.
گلكار، یكی دیگر از صادركنندگان خراسان شمالی همینطور به مشكل نقل و انتقال پول در كشور مذكور اشاره نمود و اظهار داشت: یك ریال پول از این كشور به ایران از راه نقل و انتقالات بانكی جابه جا نمی گردد و ما مجبور هستیم پول خویش را به صورت پارتیزانی از آنجا خارج نماییم و در حقیقت ما نمی دانیم صادركننده هستیم، یا طعمه و...
وی تصریح كرد: اگر كالای ایرانی بخواهد با ماشین ایرانی به تركمنستان صادر شود پول صادركننده بازنخواهد گشت و ما مجبور هستیم بار خویش را در مرز، تخلیه و سوار بر ماشینی كه پلاك ایرانی ندارد، نماییم.
گلكار افزود: وظیفه یك تاجر پیدا كردن بازار فروش، خروج كالا و فروختن آن در كشور هدف است اما باید دولت هم امنیت مالی و … را برای صادركنندگان فراهم آورد تا آنها با آرامش خاطر فعالیت كنند.
او همینطور به نوسان قیمت كالا و مواد اولیه اشاره نمود و اظهار داشت: نوسانات قیمت هم برای صادركنندگان مشكل ساز شده است بطوریكه یك بازار هدف دقیقاً كالایی را طلب می كند كه ماه گذشته به آنجا فرستاده شده است اما زمانیكه می رویم همان كالا را تأمین نماییم، با افزایش قیمت مواد اولیه و افزایش قیمت آن كالا مواجه می شویم كه این امر سبب می شود تا طرف تجاری نسبت به ما در خصوص اینكه چه صادركننده ای هستیم كه نمی توانیم قیمت ها را برای مدت دو هفته ثابت نگه داریم، بی اعتماد می شود و به سراغ كشوری دیگر می رود.
گلگار خاطرنشان كرد: صادركنندگان در حال از دست دادن بازار سوریه هستند؛ این كشور در حال ساخت و ساز است اما چند درصد از این بازار در دست ما است؟
محمد صمدی، رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی هم اظهار داشت: از سال ۸۹ تابحال یك ریال با عنوان مشوق صادراتی به صادركنندگان تعلق نگرفته است.




5.0 / 5
4384
1397/11/28
16:07:11
تگهای خبر: اقتصاد , امنیت , بازار , بازرگانی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱



محل تبلیغ شما
مبل زیبا
mobleziba.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مبل زیبا محفوظ است

مبل زیبا

مبلمان و دکوراسیون داخلی