تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها،

كوله بار دغدغه های سال قبل همچنان بر دوش صنعت قطعه سازی

كوله بار دغدغه های سال قبل همچنان بر دوش صنعت قطعه سازی مبل زیبا: اعضای هیات مدیره هریک از دو انجمن بزرگ صنعت قطعه سازی کشور (سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو و انجمن همگن نیرو محرکه قطعه سازی) طی هفته گذشته و هفته جاری، نخستین جلسات خود با هدف بررسی آخرین وضعیت تولید خودرو، قطعات و موانع پیش رو تشکیل داده اند که در نتیجه آن مشخص است، کماکان دغدغه های اصلی سال قبل همچنان به سال جاری نیز منتقل شده و قطعه سازان کشور همچنان با دو معظل کمبود نقدینگی و مشکلات ناشی از قیمت گذاری دستوری را با خود حمل می کنند.


در این رابطه، مازیار بیگلو - دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو کشور- در گفت و گو با ایسنا، با اعلان اینکه در جلساتی که با مدیران دو خودروساز در آخر سال گذشته و همین طور در ابتدای سال جاری برگزار شده، اعلام نموده ایم که دغدغه های اصلی که در سال ۱۳۹۹ برای صنعت قطعه سازی کشور وجود داشت و به سال ۱۴۰۰ نیز منتقل شده است، اظهار نمود: عملا مسائلی حل نشده باقی مانده است.
وی ادامه داد: در جلسه ای که با مدیران دو خودروساز داشتیم، بحث گمرک و اینکه مبنای محاسبه نرخ ارز در گمرک تغییر کرده بود، عنوان شد که خوشبختانه طی روزهای اخیر مرتفع شده و طبق سنوات گذشته به همان ۴۲۰۰ تومان بازگشته است. اما همچنان معضل اصلی بحث کمبود نقدینگی و قیمت خودرو است که بایستی حل شود. بحث نقدینگی همچنان در وضعیت سابق قرار دارد که ریشه و منشاء این کمبود نقدینگی، همان قیمت گذاری دستوری است و خودروسازان را به دردسر انداخته است و امسال نیز کماکان این مشکلات را با خود حمل کرده ایم.
این مقام صنعتی، اشاره کرد: باتوجه به اینکه سال مانع زدایی هاست، امیدوار هستیم امسال همانطور که مقام معظم رهبری نیز دستور داده اند، درصد قابل توجهی از موانع، خصوصاً موانعی که داخلی بوده و هیچگونه ارتباطی هم با تحریم ها و شرایط سیاست های خارجی ما ندارند، برطرف شوند. تحقق تیراژ هدف گذاری شده برای سال ۱۴۰۰، مشروط بر رفع چالش ها و موانع پیش روی دو صنعت خودروسازی و قطعه سازی و در راس آن، کمبود نقدینگی است.
بیگلو اشاره کرد: ضمن اینکه طی چند ماهه اخیر چالشی دیگری نیز برای صنعت قطعه سازی کشور به وجود آمده است. باتوجه به اینکه تخصیص فولاد به قطعه سازان در بورس کالا گرفتار مشکل شده، سیاست های اتخاذی وزارت صمت در حوزه سهمیه بندی ورق فولاد مورد نیاز قطعه سازان و روش های اجرائی در سامانه بهین یاب، قطعه سازان را در تامین فولاد گرفتار چالش کرده است و آنها را به سمت خرید از بازار آزاد سوق می دهد؛ باتوجه به همان مشکلات نقدینگی، تامین از بازار آزاد نیز برای قطعه سازان مقدور نیست.
ایسنا، موضوع تخصیص فولاد در بورس کالا به قطعه سازان را د دست بررسی دارد و به زودی به آن خواهد پرداخت.

تشکیل کمیته "تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها" در انجمن همگن قطعه سازی کشور
طبق اعلام انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور، در دیدار اعضای هیات مدیره این انجمن با مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، به بررسی نقطه نظرات مطرح شده توسط اعضای هیات مدیره در ارتباط با عملکرد سال قبل و انچه که بایستی در سال جدید مورد توجه قرار گیرد. پرداخته شد.
آرش محبی نژاد-دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور- در این دیدار به تشکیل کمیته "تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها" در انجمن مذکور اشاره کرده و اظهار داشت: این کمیته از شروع سال به ریاست محمدرضا نجفی منش (رئیس انجمن همگن قطعه سازی) تشکیل شده و آمادگی دارد تا با کمیته های مشابه در صنایع خودروسازی همچون گروه صنعتی ایران خودرو همکاری داشته باشد.
وی ادامه داد: در سال قبل که سالی سخت هم به جهت تحریم و کرونا بود، شاهد تلاش صنعت خودرو کشور برای افزایش ساخت داخل محصولات بوده ایم و اختتام مونتاژکاری، دستاورد ارزشمندی بوده که در سایه تکیه بر توان صنعتگران داخلی به دست آمده است.
محبی نژاد ضمن اشاره به شعار امسال، اشاره کرد: در سالهای اخیر و خصوصاً سال گذشته، بارها اعلام و پیگیری کردیم که برای تحقق واقعی رونق تولید و جهش تولید، نیازمند این هستیم که موانع دست و پا گیر تولید برداشته و پشتیبانی های لازم صورت گیرد. در صورتی که موانع زائد در حوزه فعالیت صنعتگران کشور برچیده شود و پشتیبانی های لازم نیز صورت بگیرد؛ تحقق واقعی تولید را در سال ۱۴۰۰شاهد خواهیم بود.

واردات قاچاقی لوازم یدکی و عدم همکاری نظام بانکی؛ مصداق بارز عدم پتیبانی از تولید در سال گذشته
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور اشاره کرد: با وجود تحریم های همه جانبه و محدودیت های غیرقابل انکار کرونایی، قطعه سازان کشور جریان تولید را حفظ کردند اما جهش تولید در این بخش نیازمند پشتیبانی های لازم از جریان تولید بود که متاسفانه آنطور که باید و شاید انجام نشد. واردات قاچاق لوازم یدکی و عدم همکاری نظام بانکی دو مورد از با اهمیت ترین مصداق های عدم پشتیبانی از جریان تولید کشور در سال قبل بوده است.
محبی نژاد معتقد می باشد که زنجیره تامین صنعت خودرو کشور بعنوان تولیدکننده بایستی مورد حمایت های قانونی، دولتی و حکومتی قرار گیرد و از طرف دیگر بعنوان تامین کننده نیازهای خط تولید محصولات نهائی خودروسازان، توجه به موانع موجود در راه قطعه سازان کشور اهمیت ویژه ای دارد.
فرشاد مقیمی-مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو- نیز در این نشست، ضمن قدردانی از قطعه سازان کشور بابت همتی که در سال ۱۳۹۹ رقم زدند، اظهار نمود: آنچه که در سال قبل شاهد بودیم، مصداق کامل ایثار و جهاد از طرف زنجیره تامین بوده که منجر به رقم خوردن اتفاقی بسیار بزرگ در تولید خودرو کشور شده است. ما در سال قبل در عمل نشان دادیم که خودروساز و قطعه ساز در یک کشتی هستند و حیات هر یک به دیگری وابسته است. امید است در سال ۱۴۰۰ نیز این روال بیشتر و بهتر از گذشته ادامه داشته باشد.
وی تولید بیش از ۵۰۱ هزار دستگاه خودرو تا ۲۵ اسفند ۱۳۹۹، کاهش خودرو های ناقص به کمتر از ۲۰ هزار دستگاه تا اختتام فروردین ۱۴۰۰، رشد متوسط ۶۷ درصدی در تولید خودرو های دیزل در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ و کاهش شدید سهم خودرو های مونتاژی در آمار تولید سال ۱۳۹۹ را بعنوان آمارهایی توصیف کرد که نشان دهنده همکاری موثر بین ایران خودرو و زنجیره تامین خود در سال قبل است.
همین طور در این دیدار عنوان شد که موضوع صنعت خودرو در اولین جلسه سران قوا در سال ۱۴۰۰ مطرح خواهد شد.




منبع:

1400/01/26
18:12:50
0.0 / 5
192
تگهای خبر: بازار , تولید , دستگاه , دولت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
مبل زیبا
mobleziba.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مبل زیبا محفوظ است

مبل زیبا

مبلمان و دکوراسیون داخلی