اتوبوس های غیراستانداردی كه جان عزیزانمان را می گیرد

مسئولان نوسازی نمی كنند مالكان توان مالی ندارند

مسئولان نوسازی نمی كنند مالكان توان مالی ندارند یک کارشناس صنعت خودرو که از قضا از مخالفان جدی واردات خودرو ها خصوصاً اتوبوس ها و کامیون های مستهلک به جهت قیمت های پایین آنها است، معتقد می باشد که وقتی دولت از مسئولیت خود در از رده خارج کردن وسائل نقلیه و بازسازی ایمن آنها سرباز می زند، مالکان هم از پس هزینه ها برنمی آیند و همین است که هرساله تعداد زیادی داغدار عزیزان شان می شوند.


به گزارش مبل زیبا به نقل از ایسنا، چند روزی است که از مصیبت واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست و فعال رسانه و داغ بزرگی که بر دل همه ما، خصوصاً خانواده ایسنا و ایرنا نشسته، می گذرد؛ در چنین مواردی همچون حادثه اخیر اتوبوس خبرنگاران محیط زیست، سرباز معلمان و این دست اتفاقات ناگوار که طی سالهای اخیر کم هم نبوده اند، موضوع مستهلک بودن و نقص فنی، علت اصلی عنوان می شود؛ اتوبوس های از رده خارج شده اروپایی که با کمتر از یک چهارم قیمت واقعی وارد می شوند و با کمی رسیدگی به ظاهر آنها به ارابه های مرگ تبدیل می شوند.
در این رابطه حسن کریمی سنجری- کارشناس صنعت خودرو کشور که از مخالفان جدی واردات خودرو های دست دوم و خصوصاً اتوبوس ها و کامیون های دست دوم است، در گفت و گو با ایسنا، ضمن عرض تسلیت این ضایعه تلخ و جانکاه، اظهار نمود: به لحاظ کلی، با وجود اینکه شنیدن اخبار تلخ مرگ عزیزان در حوادث جاده ای طی این سال ها به امری عادی تبدیل گشته اما مرگ دو خبرنگار عزیز محیط زیست جدا از ارتباط شغلی به لحاظ تقصیر دوگانه خودرو-جاده موضوعی مسئولیت آور است.
وی ادامه داد: زمانیکه در سال قبل عنوان شد که دولت می خواهد در اوج کمبود ارز که حتی امکان تخصیص آن به دارو هم وجود ندارد، بودجه کلانی را به واردات کامیون ها و خودرو های دست دوم اختصاص دهد، از طرق مختلف به این مساله واکنش نشان دادیم و شخصا اعلام کردم پشت این اقدام رانتی وجود دارد؛ وگرنه چرا دولتی که در مضیقه ارزی قرار دارد، بایستی میلیونها دلار خزانه را فقط به واردات خودرو های مستعملی اختصاص دهد که از نقطه نظر اولویت، میزان اثربخشی و کاربرد، استهلاک، استانداردهای زیست محیطی، نوع سوخت و خدمات بعد از فروش استفاده از آنها در کشور عملا غیراصولی است.
این کارشناس صنعت خودرو ضمن تاکید براینکه اگر چنانچه مقرر است ارز به واردات خودرو اختصاص داده شود، منطقی است که در وضعیت تحریم و محدودیت منابع ارزی خودروهایی وارد شود که به جهت اثربخشی در اجتماع، طیف وسیع تری از جامعه را در برگیرند، اظهار داشت: سیستم های حمل و نقل درون و برون شهری در کشور سال هاست به دلیلهای مختلف، به روزآوری نشده است. وجود اتوبوس های فرسوده در ساختار حمل و نقل کشور آن هم با وجود جاده هایی که از استاندارد لازم برخوردار نیستند، تنها قاتل جان عزیزانمان خواهد بود.

پروفیل های ساختمانی بجای پروفیل های صنعتی در ساخت اتوبوس ها!
وی اشاره کرد: آنقدر دولت و شرکت های تجاری ساز به وظایف خود در قبال از رده خارج کردن اتوبوس های فرسوده و حتی بازسازی آنها به شکلی ایمن و باکیفیت عمل نکردند که مالکان در بعضی مواقع بازسازی این اتوبوس ها را به کارگاه های فاقد کیفیت و بدون کنترل می سپارند که گاهی هم برای ارزان نمودن پروسه بازسازی بدنه، از پروفیل های با سطح کیفی ST۱۴ که نوعی پروفیل ساختمانی است استفاده می کنند؛ در حالی که پروفیل های صنعتی به کار رفته در اتوبوس ها بایستی از نوع ST۴۴ و ST۵۷ و حتی با سطح کیفی بالاتر باشد.
کریمی سنجری افزود: واقعا اگر مسئولان کشورمسئولیت پذیر و پاسخگو باشند کافی است با یکبار از این دست اتفاقات، بلافاصله ضمن برخورد قاطع با بی کفایتی ها، وظایف پیشگیرانه دولتی خودرا اعمال کنند. اصولا معین نیست چرا دولتی که با شعار تدبیر و امید قدم به کارزار انتخاباتی گذاشت و پیروز میدان شد تا این اندازه بی تدبیر و نسبت به تحلیل های کارشناسی، بی توجه است.

خودروهای فرسوده ای که بلای جان می شوند
وی ادامه داد: در شرایطی که قریب به ۳۰۰ هزار خودروی فرسوده تجاری که ۶۰ درصد آنها را اتوبوس های شهری و برون شهری می سازند و همچون تهدیدی آشکار در خیابان ها و جاده های کشور به جابجایی مسافر مبادرت دارند، طبیعتا می بایست بزرگترین دغدغه دولتی که مدعی تدبیر است، از رده خارج کردن این خودرو ها و جایگزینی آنها با خودرو های نو و با کیفیت باشد اما عقل سلیمی به دولت اجازه می دهد تا منابع محدود ارزی خودرا به واردات کامیون و خودرو های دست دومی اختصاص دهد که اولویت دست چندم مملکت هم نیست.

جایگزینی اتوبوس های فرسوده با اهمیت ترین اولویت دولت سیزدهم
این کارشناس صنعت خودرو کشور اشاره کرد: دولت سیزدهم باید به این نکته توجه داشته باشد که جایگزینی اتوبوس های فرسوده یکی از با اهمیت ترین اولویت ها در خودروسازی کشور است. هم اکنون در داخل کشور به اندازه کافی برای تولید اتوبوس ظرفیت وجود دارد. سرمایه گذاری بر روی تولید اتوبوس با کیفیت به لحاظ راهبردی از درجه اهمیت بالایی برخورداراست. استفاده از مواداولیه باکیفیت و سرمایه گذاری بر داخلی سازی مجموعه های اصلی قوای محرکه نظیر موتور و گیربکس سرعت تولید اتوبوس در کشور را بیشتر می کند.
کریمی سنجری با اعلان اینکه "داخلی سازی" برای شرکت های خودروساز در دولت دوازدهم، تنها شعاری بود که بواسطه آن عمر مدیریت را بالا برند، اشاره کرد: اما داخلی سازی واقعی خصوصاً در مجموعه های راهبردی نظیر موتور و گیربکس هیچ وقت رخ نداد. بیش از ۲۰ سال از وارد شدن تکنولوژی موتور ۴۵۷ از شرکت بنز به داخل کشور گذشته اما به دلیلهای مختلف همچون سوء مدیریت و وجود مافیای واردات، کماکان در تولید این موتور با استاندارد زیست محیطی یورو ۵ ناتوان هستیم. همین موضوع در تولید گیربکس های ۱۶ سرعته و اتومات اتوبوس نیز صادق است.
وی افزود: دولت سیزدهم بایستی بلافاصله بعد از روی کار آمدن، تکلیف استراتژی توسعه صنعت خودروی کشور خصوصاً در زمینه خودرو های تجاری نظیر اتوبوس را مشخص نماید. ناکارآمدی و فساد دو عارضه ای است که بدنه خودروسازی کشور را لکه دار کرده و قدرت مافیای موجود خودروسازی به قدری است که با قلدری اجازه هر نوع اقدام از جنس توسعه و نوآوری را نمی دهد. کار رییس جمهوری دولت سیزدهم در خودروسازی بسیار دشوار است، اما جلوگیری از آن کار مافیای خودروسازی را که سفارش پذیری را جایگزین توسعه گرایی نموده خیلی مشکل خواهدنمود.



1400/04/07
13:29:50
0.0 / 5
953
تگهای خبر: استاندارد , بودجه , تكنولوژی , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
مبل زیبا
mobleziba.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مبل زیبا محفوظ است

مبل زیبا

مبلمان و دکوراسیون داخلی