وزیر صمت خبر داد

از ساز و کار کنترل قیمت تا مذاکره با وزیر کار

از ساز و کار کنترل قیمت تا مذاکره با وزیر کار وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت (صمت) ضمن وعده کنترل و مدیریت قیمت ها، از اضافه شدن سالانه دو پلت فرم جدید به صنعت خودرو خصوصی سازی ایمیدرو آگاهی داد و اظهار داشت: مذاکره ای با وزیر کار برای اصلاح سازو کار تامین اجتماعی انجام شده که اخبار آن بعد از قطعی شدن، منتشر می شود.


به گزارش مبل زیبا به نقل از ایسنا، سیدرضا فاطمی امین در برنامه تیتر امشب اظهار نمود: اگر بخواهیم قدرت اقتصادی، ارزش افزوده بالا و اشتغال قابل توجهی داشته باشیم باید بر سه مقوله تجهیزات الکترونیکی، صنعتی و وسایل حمل و نقل متمرکز شویم.
وضعیت مالیات و تامین اجتماعی در دولت جدید
وی با اعلان اینکه ۸۰ درصد مشکلات واحدهای اقتصادی مربوط به تامین مالی، بیمه تامین اجتماعی و مالیات است، اشاره کرد: از وعده های دولت سیزدهم پشتیبانی از واحدهای تولید و کاهش مالیات از ۲۵ درصد به ۱۰ درصد طی ۴ سال آینده است.
او همین طور از مذاکره با وزیر کار برای اصلاح سازو کار تامین اجتماعی آگاهی داد و اظهار داشت که اخبار آن بعد از قطعی شدن، منتشر می شود.
مقابله با امضاهای طلایی، حیات خلوت ها و سلطان ها
وزیر صمت در ادامه درباره مبارزه با فساد در دولت سیزدهم از راه اندازی سامانه قواعد و مجوزها تا آخر سال آگاهی داد و اظهار نمود: راه اندازی سامانه قواعد و مجوزها برای مقابله با امضاهای طلایی، حیات خلوت ها و سلطان ها خواهد بود. در این خصوص طرح هایی برای شفاف سازی کارهای تولید و توزیع کالا و پیش گیری از قاچاق، احتکار و تقلب ارائه کرده ایم.
بگفته وی یک کالا از کارخانه تا مصرف کننده حداکثر باید ۱۳ درصد افزایش قیمت داشته باشد، اما در عمل این طور نیست.
فاطمی امین "قیمت دستوری" اجناس و یا "رهاسازی" قیمتها را اشتباه خواند و اظهار داشت: با این کار تولید گرفتار مشکل می شود و یا سود های هنگفتی ایجاد می شود. باید ضوابط قیمت گذاری ایجاد شود. لازمه این کار شفاف سازی بورس بخاطر قیمت فولاد است. خیلی از پروژه های پیش بینی شده نیاز به ابزار های لازم دارد.

ایشان سپس حضور بازرسان و ناظران بر عملکرد بنگاه های اقتصادی را غیر حرفه ای خواند و اظهار داشت: اگر جریان کالا و مالی کنترل شود سازمان حمایت بطور خودکار به سادگی می تواند اعمال قانون کند و با گرانفروشی برخورد کند.
قیمت ها را کنترل می نماییم
وزیر صمت همین طور طرح صندوق مکانیزه فروش را شکست خورده عنوان نمود و اظهار داشت: اطمینان می دهم با اشراف بر کالای مصرفی خانوار قیمت ها را کنترل و مدیریت نماییم.

وی درباره حضور دلالان و تاثیر آنها در افزایش قیمت ها اظهار داشت: هزینه ها در نظام توزیع مانند انبارداری و حمل و نقل بالا است که اصلاح آن حدود دو سال زمان می برد. قسمتی از مشکل هم حضور دلالان است. طبق قانون درصد عمده فروشی سه و خرده فروشی ۱۰ درصد است، اما ابزار کنترل قیمت وجود ندارد که سامانه جامعه تجارت این ابزار را به ما خواهد داد. البته یکی از عوامل اصلی تورم نقدینگی است و هر چه نظام توزیع بهینه شود، اثر نقدینگی کاسته می شود. اما درمان کامل مدیریت نقدینگی است.
سناریوی سه ماهه برای مرغ
وزیر صمت همین طور با اعلان اینکه باید زنجیره کالایی مثل مرغ را بررسی نماییم و برای بازارِ آن تا سه ماه آتی سناریو داشته باشیم، اشاره کرد: این امکان وجود دارد که نظام قیمت هم به نفع مصرف کننده و هم به نفع تولید کننده باشد. می توانیم با ایجاد بستر اطلاعاتی شفاف و اشراف به جریان توزیع کالا، افزایش قیمت نامعقول را شناسایی و مشکل را رفع نماییم.
کسری ۱۳ هزارمگاواتی برق
فاطمی امین در ادامه با اشاره به کسری ۱۳ هزار مگاوات برق، اظهار داشت: باید زنجیره تامین تولید برق شکل بگیرد و در چند سال آینده تولید برق در شهرک های صنعتی شکل می گیرد.
تا حد امکان ایمدرو را واگذار می کنیم
فاطمی امین در ادامه درباب وضعیت معادن با اشاره به پراکندگی معادن در کشور، اشاره کرد: اگر در این عرصه تحولی صورت بگیرد در بیشتر استانها گشایش حاصل می شود. اما در بحث اکتشاف معادن عقب هستیم، داده های زمین شناسی به روز نیست و در بحث استخراج هم مشکلاتی داریم و حقوق دولتی به خوبی دریافت نمی گردد. همین طور در بحث فرآوری هم ضعف هایی وجود دارد و اگر در این عرصه سرمایه گذاری نشود خام فروشی صورت می گیرد.
وزیر صمت با اعلان اینکه رشد بخش معدن ۱۰ درصد تا سال ۱۴۰۴ هدفگذاری شده، اظهار نمود: دولت تصدی گر خوبی نیست و باید به سمت حکمرانی دولت حرکت نماییم. به سمتی حرکت می نماییم که طبق اصل ۴۴ قانون اساسی تا حد امکان مالکیت و مدیریت ایمیدرو واگذار شود.
سالانه ۲ پلت فرم جدید به صنعت خودرو اضافه می شود
فاطمی امین در حوزه صنعت خودرو نیز از تولید حدود یک میلیون دستگاه خودرو امسال آگاهی داد و اظهار داشت: برنامه سال آینده تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه و تا سال ۱۴۰۴ حدود سه میلیون دستگاه است. همین طور سالی ۲ پلت فرم جدید به خودرو های داخلی اضافه می شود.
وی ادامه داد: مجبوریم تا سال ۱۴۰۴ به تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو برسیم چون صنعت خودرو در صورت تولید کم، به صرفه نیست. اگر بخواهیم قیمت و کیفیت در صنعت خودرو به حد قابل قبول برسد باید افزایش مقیاس تولید، رقابتی کردن بازار و اصلاح ساختار مدیریتی در این بخش صورت گیرد. بدین سبب تا سه سال آینده صنعت خودروی کشور به افتخار ملی تبدیل می شود چون ظرفیت آن وجود دارد و به لحاظ فنی چیزی کم نداریم، فقط باید اصلاح ساختار مدیریتی شکل بگیرد که زمان بر نیست.
فاطمی امین در آخر اصرار کرد که برنامه های طراحی شده در زمینه صنعت و تولید با فرض ادامه دار بودن تحریم هاست و اظهار داشت: هر چند به دنبال رفع تحریم هستیم، اما منتظر نمی مانیم و برنامه ریزی خودرا داریم.



1400/06/07
13:28:04
0.0 / 5
486
تگهای خبر: اقتصاد , انبار , بازار , بیمه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
مبل زیبا
mobleziba.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مبل زیبا محفوظ است

مبل زیبا

مبلمان و دکوراسیون داخلی