تجارت ایران در محاصره چند تهدید!

تجارت ایران در محاصره چند تهدید! به گزارش مبل زیبا با حکم وزیر صنعت، معدن و تجارت،   علیرضا پیمان پاک بعنوان رئیس جدید سازمان توسعه تجارت کار خویش را شروع کرده و به قول کارشناسان، به نظر می آید وی در همان ماه های ابتدایی با چند چالش در تجارت کشور مواجه شود.


به گزارش مبل زیبا به نقل از ایسنا، پیمان پاک در حالی جانشین حمیدرضا زادبوم شد که تجارت ایران در سالهای گذشته و در دوره ریاست زادبوم، تجارب مثبت و منفی گسترده ای را پشت سر گذاشت، تجاربی که با وجود تغییر در دولت، خیلی از آنها به تیم اقتصادی جدید هم منتقل خواهد شد.
تجارت خارجی ایران در حدود سه سال و نیم گذشته بیشتر از هر عاملی تحت تأثیر تحریم های اقتصادی آمریکا قرار داشته است. این تحریم ها از سویی سبب شد توجه مقامات اقتصادی و تصمیم گیران در سطح کلان بیشتر از گذشته به صادرات غیرنفتی جلب شود که در بلندمدت برای اقتصاد ایران نتایجی مثبت بر جای خواهد گذاشت ولی از طرفی با عنایت به محدودیت های بین المللی توسعه صادرات و حضور در بازارهای هدف با دشواری هایی جدی دست به گریبان بوده است.
هرچند تصمیم گیری برای تداوم مذاکرات برای احیای برجام در سطح کلان سیاسی گرفته خواهد شد اما رئیس جدید سازمان توسعه تجارت باید سازمان خویش را تحت تأثیر این تصمیم اداره کند. در صورت تداوم تحریم ها، گسترش تجارت ایران با کشورهای اروپایی و مقاصد دورتر در آفریقا، آمریکا یا شرق آسیا همچنان محدود خواهد ماند و همین مبحث دستیابی به هدف گذاری های کلان صادرات غیرنفتی کشور را با دشواری مواجه می کند.
به غیر از تحریم ها، بحث عضویت یا عدم عضویت ایران در گروه مالی اف ای تی اف هم همچنان محل جدال است. قرار گرفتن نام ایران در لیست سیاه این گروه سبب شده تبادلات مالی و بانکی کشور با دشواری های فراوانی روبه رو شود و همین مبحث در راه بازگشت ارز حاصل از صادرات به ایران محدودیت هایی را به وجود آورده است. سرنوشت این دو عامل سیاسی احیانا بر کارنامه نهایی عملکرد رئیس جدید سازمان توسعه تجارت سایه خواهد انداخت.
ارتباط با صادرکنندگان بخش خصوصی دیگر چالشی است که پیش روی تجارت ایران در ابتدای دولت سیزدهم قرار دارد. هرچند دعوا بر سر نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور، بیشتر میان اتاق بازرگانی و بانک مرکزی جریان داشته اما سازمان توسعه تجارت بعنوان متولی اصلی این حوزه راهی دشوار برای حفظ رضایت بخش خصوصی، همزمان با تأمین نیازهای دولت داشته و با عنایت به نامشخص بودن سرنوشت تحریم ها، احیانا این روال در ماه های پیش رو هم به قوت خود باقی خواهد ماند.
چالش بعدی که باز هم ریشه در چالش های بین المللی اقتصاد ایران دارد، محدودیت لیست شرکای اصلی تجاری کشور است. براوردها نشان داده است که بیشتر از ۷۰ درصد از کل صادرات ایران تنها در بین پنج مقصد صادراتی توزیع می شود و در حوزه واردات هم بخش مهمی از نیاز کشور تنها از چند کشور تأمین می شود.
اما در حوزه صادرات اصلی ترین مقصد صادراتی ایران همچنان چین بوده است و بعد از آن عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و افغانستان قرار دارند. در بین صادرکنندگان کالا به ایران هم امارات متحده عربی، چین و ترکیه سهم اصلی را دارند و کشورهای اروپایی مانند آلمان و سوییس با فاصله بسیاری از آنها در رتبه های بعدی ایستاده اند. کارشناسان بازارهای صادراتی معتقدند محدود شدن بازار صادرات کشور به چند کشور، در کنار از دست دادن فرصت حضور در سایر بازارها، ریسک کاهش ناگهانی صادرات تحت تأثیر بر هم خوردن روابط با یکی از کشورهای مقصد را هم بالا می برد و ازاین رو یکی از راهبردهای اصلی سازمان توسعه تجارت باید کوشش برای افزایش تعداد این مقاصد باشد.
در کنار تمام این مسائل که در کوتاه مدت به وجود آمده و البته باید پاسخی در زمانی کوتاه هم دریافت کند، بحث تجارت آزاد ایران، افزایش همکاری با اتحادیه های اقتصادی، کاهش قوانین گمرکی، اعزام رایزن اقتصادی به کشورهای مختلف، افزایش همکاری با وزارت خارجه جهت استفاده از ظرفیت اقتصادی سفارتخانه ها و گسترش تنوع در سبد صادراتی ایران هم بخش دیگری از دغدغه هایی است که رئیس جدید سازمان توسعه تجارت باید برای آنها چاره ای جدید پیدا کند، چاره هایی که در صورت اجرایی شدن می تواند مبنای تحولی جدید در تجارت ایران باشد و در غیر این صورت خیلی از چالش هایی که در سالهای گذشته به وجود آمده بودند، به جای خود باقی خواهند ماند.




منبع:

1400/06/27
10:49:53
0.0 / 5
488
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , بازرگانی , تجارت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲
مبل زیبا
mobleziba.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مبل زیبا محفوظ است

مبل زیبا

مبلمان و دکوراسیون داخلی