تحمیل یک میلیون دلار هزینه برای تاخیر در تخلیه کشتی ها

تحمیل یک میلیون دلار هزینه برای تاخیر در تخلیه کشتی ها به گزارش مبل زیبا اتحادیه واردکنندگان نهاده های دامی ضمن اشاره به این که افزایش واردات توسط بخش دولتی به حمل و نقل داخلی فشار زیادی وارد کرده است، اظهار داشت: این حجم از واردات باعث شده تا روزانه یک میلیون دلار هزینه دموراژ به اقتصاد کشور تحمیل شود و با توجه به این که 80 درصد این کشتی ها متعلق به شرکت های دولتی است هزینه دموراژ آنها نیز از خزانه دولت پرداخت می شود.


به گزارش مبل زیبا به نقل از ایسنا، بنا بر اعلام اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران؛ بطور متوسط ۲۵ کشتی در لنگرگاه بندر امام خمینی (ره) در انتظار تخلیه بار(گندم، نهاده های دامی و روغن) هستند که ۸۰ درصد این کشتی ها متعلق به شرکت های دولتی است. علت اصلی انتظار کشتی ها برای تخلیه محموله ها امکانات محدود بندر امام خمینی(ره)، افزایش حجم ورودی کشتی ها به علت تشدید نیاز کشور به کالاهای اساسی با عنایت به خشکسالی و عدم تخصیص بموقع ارز است.
هر چند با عنایت به شرایط اقلیمی نیاز به واردات کالاهای اساسی افزایش پیدا کرده اما نکته قابل تامل این است که این حجم از واردات کالا(توسط بخش دولتی) از یک سو فشار زیادی به حمل و نقل داخلی کشور وارد کرده و در نهایت منجر به تاخیر در حمل کالا و تحویل آن به مشتریان می شود. از طرفی باعث شده تا روزانه یک میلیون دلار هزینه دموراژ به اقتصاد کشور تحمیل شود و با عنایت به این که ۸۰ درصد این کشتی ها متعلق به شرکتهای دولتی است هزینه دموراژ آنها نیز از خزانه دولت پرداخت می شود.
گفتنی است تعدادی از این کشتی ها که متعلق به بخش دولتی هستند بیش از ۳ ماه است که در لنگرگاه بندر امام خمینی (ره) متوقف هستند که به هر کدام از آنها تا حالا حدود ۲ میلیون دلار دموراژ تعلق گرفته است و این هزینه باید از خزانه دولت باید پرداخت گردد.
دموراژهای سنگین بخش دولتی بوسیله مختلف توسط دولت پرداخت می شود، اما هیچ دموراژی به بخش خصوصی پرداخت نمی گردد در صورتی که علت این دموراژ در حیطه اختیار بخش خصوصی نیست و
با عنایت به ارزبری دموراژ لازم است تا مسئولان برای حل این معضل و عبور از شرایط موجود تدابیری جدی اندیشیده و نسبت به کاهش توقف کشتی ها و پرداخت دموراژ و رسوب کالا در بنادر گام های موثری بردارند.
به نظر می آید مدیریت در ورود کالا و نیز استفاده از بنادر دیگر مانند بنادر شمالی و دیگر بنادر جنوبی و تقسیم ورود کالاهای دولتی در ماههای مختلف راه حل موقتی برای حل این مشکل باشد بااینکه راه حل اصلی افزایش امکانات بندر امام خمینی است برای اینکه این امکانات متعلق به سالها پیش بوده که هم اکنون پاسخگوی شرایط فعلی کشور نیست.
اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران همین طور برای تحقق کاهش هزینه های واردات کالاهای اساسی همچون نهاده های دامی و عبور از معضل تحمیل هزینه های ارزی دموراژ به اقتصاد کشور چهار راه حل برنامه ریزی صحیح، هماهنگی در تامین مستمر و تدریجی ارز مورد نیاز، استفاده از ظرفیت سایر مبادی ورودی خصوصاً مبادی و بنادر شمالی کشور در تامین نهاده های دامی، بازبینی و تسهیل پروسه خروج کالا از گمرکات را پیشنهاد کرد.
هم اکنون مسئولان توجه زیادی به موضوع کاهش رسوب کالا در بنادر دارند اما معضل و دموراژ کشتی ها اساسا خسارت بیشتری نسبت به رسوب کالا در بنادر دارد که باید برای حل آن چاره ای اندیشیده شود.




منبع:

1400/09/02
20:44:10
0.0 / 5
502
تگهای خبر: اقتصاد , دلار , دولت , كالا
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱
مبل زیبا
mobleziba.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مبل زیبا محفوظ است

مبل زیبا

مبلمان و دکوراسیون داخلی