اتاق بازرگانی تهران منتشر كرد

پنج مشتری اصلی کالاهای ایرانی

پنج مشتری اصلی کالاهای ایرانی به گزارش مبل زیبا اتاق بازرگانی تهران در جدید ترین گزارش خود به بررسی عملکرد تجاری ایران در ۹ ماهه سالجاری پرداخته و ۱۰ شریک اصلی تجاری ایران را معرفی کرده است.


به گزارش مبل زیبا به نقل از ایسنا، با وجود آنکه هنوز سایه شیوع جهانی کرونا بر اقتصاد خیلی از کشورهای جهان سنگینی می کند اما با کاهش نسبی محدودیت ها و افزایش سرعت واکسیناسیون، خیلی از آمارهای منفی سال قبل جبران شده است.
در ایران هم هر چند هنوز تا رسیدن به آمارهای قبل از کرونا، قدری فاصله باقی مانده اما به نظر می آید روند رو به رشد صادراتی که از آغاز سال ۱۴۰۰ شروع شده ادامه خواهد داشت.
آمارها نشان داده است که تا آخر آذر ماه سال جاری، میزان صادرات ایران از مرز ۳۵ میلیارد دلار گذشته که نشان دهنده افزایش حدودا ۴۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است. در حوزه واردات هم عملکرد حدودا ۳۷ میلیارد دلاری ثبت شده که نسبت به سال قبل افزایشی بیشتر از ۳۶ درصدی را نشان داده است.
بدین سان همچنان تراز تجاری ایران منفی باقی مانده و در انتها ۹ ماه، با حدود ۱.۸ میلیارد دلار تراز تجاری به سمت واردات سنگینی می کند. از نظر وزنی هم میزان صادرات ایران به ۹۳.۳ میلیون تن و واردات به ۳۰ میلیون تن رسیده که به ترتیب افزایش ۹ و ۲۰ درصدی را نشان داده است.
فاصله قابل توجه میان وزن و ارزش صادرات و واردات ایران نشان داده است که همچنان بخش مهمی از صادرات کشور را کالاهای با ارزش افزوده پایین تر تشکیل می دهد و در مقابل در واردات، ارزش بعضی از کالاها بالا بوده است.
بررسی عملکرد آذر ماه هم نشان داده است که بعد از کاهش نسبی عملکرد در آبان، بار دیگر آمارها صعودی شده است. در آذر ماه میزان کل تجارت کشور حدودا هشت درصد افزایش پیدا کرده که البته از این آمار ۱۵ درصد در ارتباط با افزایش واردات و تنها ۰.۴ درصد در ارتباط با صادرات بوده است. از نظر وزنی هم صادرات حدودا ۱۲ و واردات حدودا ۱۹ درصد افزایش پیدا کرده است.
در بین مقاصد اصلی کالاهای ایرانی، تغییری رخ نداده و همچنان چین اصلی ترین مقصد کالاهای ایرانی به حساب می آید. در آذر ماه چین حدود ۱.۱ میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده است. بعد از چین، عراق با ۶۴۹، ترکیه با ۴۹۹، امارات متحده عربی با ۳۶۳ و افغانستان با ۱۴۱ میلیون دلار در رده های بعدی قرار دارند.
تحلیل عملکرد صادراتی ایران نشان داده است که بر خلاف سالهای گذشته که میزان واردات عراق به چین نزدیک شده بود، فاصله میان این دو کشور بشکلی جدی افزایش پیدا کرده است. همینطور هر چند سرعت صادرات ایران به افغانستان کاهش پیدا کرده اما همچنان این کشور در بین مقاصد اصلی کالاهای ایران قرار دارد.
در بین صادرکنندگان کالا به ایران هم همچنان رتبه نخست در اختیار امارات متحده عربی قرار دارد و این کشور در یک ماه حدود ۱.۴ میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرده است. بعد از آن چین، ترکیه، سوییس و آلمان قرار دارند. بدین سان همچنان چین اصلی ترین شریک تجاری ایران به حساب می آید و بعد از آن امارات متحده عربی قرار دارد. همینطور دو کشور اروپایی سوییس و آلمان هم جایگاه خویش را میان شرکای اصلی تجاری ایران حفظ نموده اند.




منبع:

1400/10/14
18:59:14
0.0 / 5
844
تگهای خبر: اقتصاد , بازرگانی , تجارت , تركیه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
مبل زیبا
mobleziba.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مبل زیبا محفوظ است

مبل زیبا

مبلمان و دکوراسیون داخلی