افزایش ۱۰ درصدی رشد صنعت لوازم خانگی در سال ۱۴۰۳
به گزارش مبل زیبا، معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه صنعت لوازم خانگی کشور در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل حدود ۱۰ درصد رشد داشته است، اظهار داشت: استراتژی اصلی وزارت صمت بر اساس توسعه صادرات و هدف گذاری این وزارتخانه رسیدن به صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری در افق برنامه است.
باشگاه خبرنگاران جوان؛ محبوبه کباری - ابراهیم شیخ امروز در حاشیه بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی ضمن اشاره به روند رشد تولید در صنعت لوازم خانگی اظهار داشت: در شش ماهه اول سال ۱۴۰۳، باآنکه میزان رشد تولید نسبت به زمان مشابه سال قبل اندکی کاهش یافته، اما در همین دوره شاهد رشد حدود چهار درصدی صادرات در این صنعت بوده ایم.
وی راهبرد اصلی وزارت صمت را توسعه صادرات در این عرصه دانست و اضافه کرد: برنامه ریزی ما برای دستیافتن به صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری است. در کنار آن، تولید کالاهای کم مصرف از نظر انرژی مانند مدلهای +A و ++A نیز از اهداف اصلی است تا هم مصرف انرژی کشور کم شود و هم محصولات ایرانی در بازارهای جهانی رقابت پذیرتر شوند.
معاون صنایع وزارت صمت ضمن اشاره به تولید بیشتر از ۲۲ میلیون قطعه کالای لوازم خانگی در کشور خاطرنشان کرد: حدود ۲ تا ۳ میلیون قطعه نیز از کشورهای مختلف وارد کشور شده است. برنامه وزارت صمت اینست که قانون مرزنشینی بگونه ای تغییر کند که تمرکز آن بر واردات قطعات و مواد اولیه مورد نیاز صنایع داخلی باشد، نه واردات کالای تولید شده مشابه تولیدات داخلی.
شیخ تصریح کرد: ورود کالاهای تولید شده با عوارض پایین، به تولید داخل صدمه می زند. بدین سبب تلاش داریم قانون مرزنشینی را در امتداد پشتیبانی از تولید داخلی به کار بگیریم.
وی در جواب پرسشی درباره ی قیمت بالای برخی محصولات ایرانی، اظهار داشت: قیمت لوازم خانگی تولید داخل نسبت به نمونه های مشابه خارجی پایین تر است و طبق ارزیابی ها بیشتر از ۸۰ درصد مشتریان از کیفیت و عملکرد این محصولات رضایت دارند. سیاست صنعتی کشور باید به سمتی حرکت نماید که علاوه بر حفظ کیفیت، صادرات و رقابت پذیری نیز افزایش یابد.
معاون صنایع وزارت صمت اضافه کرد: هم اکنون بازار داخلی لوازم خانگی بسیار رقابتی است و بیشتر از ۲۰۰ شرکت فعال و بزرگ در نمایشگاه بین المللی حضور دارند. همین رقابت سبب افزایش عمق داخلی سازی از ۵۰ درصد به ۶۰ درصد شده است.
شیخ در ادامه در رابطه با طرح اصلاح قانون مرزنشینی و مبحث کولبری اظهار داشت: درخواست ما اینست که قانون مرزنشینی بسمت واردات قطعات، تجهیزات و مواد مورد نیاز صنایع سوق داده شود تا به رشد تولید کمک نماید.
وی ضمن اشاره به تاثیر محدودیت واردات بر صنعت عنوان کرد: هم اکنون ۱۶۰۰ واحد تولیدی در این صنعت فعال اند که ۳۰۰ واحد از آنها تولیدکنندگان بزرگ محسوب می شوند. با تسهیل واردات مواد اولیه، زمان انتظار برای تخصیص ارز و تأمین قطعات کم شده و کیفیت محصولات نیز بهبود پیدا می کند.
معاون صنایع وزارت صمت در قسمت دیگری از سخنانش، در رابطه با مشکلات خدمات بعد از فروش و قاچاق کالا اظهار داشت: طبق ارزیابی انجمن ها، حدود ۸۰ درصد مشتریان از خدمات بعد از فروش رضایت دارند. در عین حال تعدد شرکتهای خدماتی و فعالیت کالاهای قاچاق از چالش های اصلی است که باید به شکل هم زمان با مبارزه با قاچاق و ارتقاء کیفیت خدمات رفع گردد.
شیخ به مهم ترین محدودیت های تولیدکنندگان لوازم خانگی اشاره نمود و اظهار داشت: پنج چالش اصلی در این صنعت شامل کاهش تقاضای بازار، قطعی برق و محدودیت انرژی، کمبود مواد اولیه، تأمین سرمایه در گردش و محدودیت های تجارت خارجی است. برای رفع این موانع، برنامه هایی درنظر گرفته ایم همچون عرضه تسهیلات اعتباری به خریداران، تأمین منابع بانکی برای سرمایه در گردش واحدها و کاهش محدودیت های انرژی در ماه های اخیر.
وی اظهار امیدواری کرد: با رفع موانع تجارت خارجی و پذیرش لوایح بین المللی مانند CFT و پالرمو، شاهد رونق و رشد چشم گیر صنعت لوازم خانگی ایران خواهیم بود.
شایان ذکر است از امروز، اول آبان ماه ۱۴۰۴، بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی از امروز در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران شروع به کار کرد و تا چهارم آبان ادامه می یابد. این رویداد با حضور گسترده کمپانی های داخلی و بین المللی، مهلتی برای معرفی جدیدترین محصولات و فناوری های صنعت لوازم خانگی فراهم آورده است.
در این دوره از نمایشگاه، ۲۳۵ شرکت داخلی و ۲۰ شرکت خارجی از کشور هایی همچون آلمان، ژاپن، چین و برزیل مشارکت دارند. قشر بزرگی از لوازم برقی، محصولات سرمایشی و گرمایشی، تجهیزات صوتی و تصویری، قطعات و ماشین آلات وابسته در این نمایشگاه عرضه شده است. سالن های تحت پوشش این رویداد شامل سالن های ۱۸، ۲۷، ۳۱ آ، ۳۱ ب، ۳۵، ۳۸، ۳۸ آ، ۳۸ ب، ۴۴ و فضای باز مجموعه نمایشگاهی هستند.
هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه، تقویت تعامل میان تولیدکنندگان داخلی و خارجی، معرفی نوآوری ها و فناوری های نوین و گسترش شبکه های تجاری عنوان شده است. مشارکت پررنگ شرکت کنندگان فرصت مناسبی برای آشنایی با روند های نوین صنعت لوازم خانگی و ایجاد همکاریهای مشترک تجاری و صنعتی فراهم می سازد
منبع: mobleziba.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب