حذف دلار از تجارت بین ایران و تركیه

حذف دلار از تجارت بین ایران و تركیه به گزارش مبل زیبا طبق توافقات اخیر بین مسئولان ایران و تركیه، شرایط حذف ارزهای رایج به ویژه دلار از مبادلات تجاری دو كشور فراهم شد.


بر این اساس به میزان پنج میلیارد لیر و معادل آن به ریال در اختیار بانك های عامل دو طرف قرار گرفته تا برای گشایش اعتبار اسنادی به نفع تجار با سررسید پرداخت یك ساله مورد استفاده قرار گیرد. به عبارتی تجار می توانند طبق این شرایط به جای از ارزهای دلار و یورو از ارزهای محلی در مبادلات خود استفاده كنند.

به گزارش مبل زیبا به نقل از ایسنا، طی هفته های اخیر مذاكرات جدی تری بین مسئولان ایرانی و تركیه به منظور حذف دلار از مبادلات تجاری دو طرف و كاربرد ارزهای محلی صورت گرفت؛ به طوری كه چندی پیش با سفر اردوغان - رئیس جمهور تركیه - به ایران مذاكراتی در این باره انجام و در ادامه با سفر رئیس كل بانك مركزی به این كشور توافقات دیگری در این باره انجام شد؛ به گونه ای كه در آن بر سوآپ دوجانبه ریال ایران و لیر تركیه تاكید شده بود. بر مبنای این تفاهم ریال ایران و لیر تركیه به سهولت قابل تبدیل به یكدیگر خواهند بود.

این در حالی است كه در جریان سفر اخیر معاون اول رئیس جمهور ایران به آنكارا و حضور در مذاكرات دوجانبه با نخست وزیر تركیه سند نهایی در مورد مبحث سوآپ دوجانبه ریال و لیر با حضور ولی الله سیف امضا شد.

بر اساس توافق شكل گرفته طرفین اعتباری می توانند به میزان پنج میلیارد لیر و معادل آن به ریال ایران در اختیار بانك های عامل دو كشور برای یكدیگر تخفیف داده و به منظور گشایش اعتبارات اسنادی به نفع تجار دو طرف با سررسید پرداخت یك ساله مورد استفاده قرار دهند.

طبق این موافقت نامه كه با هدف تسهیل تجارت با استفاده از ارزهای ملی دو كشور برای تامین مالی تجارت و سرمایه گذاری مستقیم انجام شده، ریال ایران و لیر تركیه به راحتی قابلیت تبدیل یكدیگر را خواهند داشت. این اقدام در مجموع به كاهش هزینه های تبدیل و نقل و انتقالات وجوه ارزی برای تجار هر دو طرف بدون نیاز به استفاده از ارزهای واسط از جمله دلار و یورو خواهد بود.

توافق جهت استفاده های از ارزهای محلی به گونه ای تاكید بر انعقاد قراردادهای پیمان پولی دوجانبه است.

پیمانهای پولی روشی نوین در تاریخ مبادلات تجاری است كه بر مبنای توافق بین طرفین، تجارت با استفاده از پول های محلی انجام می گردد به عبارتی دیگر به جای استفاده از پول واسط مانند دلار و یورو پول كشورهای مبدأ و مقصد مورد مبادله قرار گرفته و دیگر دلار واسطه تجاری نخواهد بود.



 

5.0 / 5
5082
1396/07/28
23:56:13
تگهای خبر: تجارت , تركیه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴



محل تبلیغ شما
مبل زیبا
mobleziba.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مبل زیبا محفوظ است

مبل زیبا

مبلمان و دکوراسیون داخلی