عضو هیات رییسه شورای شهر تهران خواستار شد؛

ایستگاه های مترو مناسب سازی شود یا تشكیل كارگروه مشاوران دانشجویی

ایستگاه های مترو مناسب سازی شود یا تشكیل كارگروه مشاوران دانشجویی مبل زیبا: عضو هیات رییسه شورای شهر تهران اظهار داشت: تمامی ایستگاه های مترو برای تمامی اقشار به خصوص اقشار صدمه پذیر مناسب سازی شود.



به گزارش مبل زیبا به نقل از مهر، زهرا نژادبهرام كه نطق پیش از دستور خود در بیست و هفتمین جلسه شورا را با گرامیداشت روز دانشجو شروع كرده بود، این خبر را اعلام نمود كه كمیته شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران اقدام به تشكیل كارگروه های مشاوره ای از دانشجویان كرده كه با خلاقیت، ایده های نو و انگیزه جوانی همواره در صف اول مشاركت و ایفای مسئولیت های خطیر بوده اند.
وی تصریح كرد لازم می دانم از این تریبون استفاده كنم و از سایر كمیسیون ها وكمیته های شورا كه همگی دغدغه رشد وتوسعه شهر تهران را دارند، دعوت به عمل آورم كه در جهت بسط و گسترش این رویه تلاش كنند.
متن نطق پیش از دستور نژاد بهرام به شرح زیر است:
در ابتدای عرایضم میلاد حضرت رسول اكرم و ایام گرامیداشت ۹ آذر و ۱۶ آذر را تبریك عرض می كنم.
تقویم نیمه آذر یادآور تدبیر و ظلم ناپذیری جوانانی است كه در مسیر باورشان از خون و جانشان گذشتند و حماسه ای را خلق كردند كه از صفحه تاریخ فراموش شدنی و حذف شدنی نیست. ترویج گفتمان عدالت و دموكراسی در محیط دانشگاهی و اجتماع از اقدامات مهم اقشار تحصیلكرده در فضای آكادمیك و جامعه است.
دانشجویان علاوه بر علم آموزی باید فهم سیاسی و قدرت تحلیل اتفاقات پیرامون و جامعه را كسب نمایند و این امر محقق نمی شود مگر با گشایش فضا و تولید فضای گفتگو و مطالبه گری در جنبش ها و تشكل های دانشجویی.
علیرغم ضرورت بهره گیری از دانش، تخصص و سایر استعدادهای این گروه متاسفانه ظرف سال های گذشته شاهد سرخوردگی و مهاجرت نخبگان به سایر كشورها بوده ایم كه لازم است تمامی مسئولان و دستگاه های اجرایی كشور، به ویژه در شهر تهران كه قریب به ۷۰۰ هزار دانشجوی نخبه از سرتاسر كشور را در خود گرد آورده از این ظرفیت دانش آموختگی بهره گیرند و قدر میرزاخانی های امروز كشور را بدانند، پیش از آنكه دیر شود البته ضروری است شورای اسلامی شهر تهران كه با تاكید بر آرای شهروندان شكل گرفته به طریق اولی این رویه را در پیش گیرد. در همین راستا كمیته شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران اقدام به تشكیل كارگروه های مشاوره ای از دانشجویان نموده كه با خلاقیت، ایده های نو و انگیزه مثال زدنی شان همواره در صف اول مشاركت و ایفای مسئولیت های خطیر بوده اند. لازم می دانم از این تریبون استفاده نمایم و از سایر كمیسیون ها و كمیته های شورا كه همگی دغدغه رشد و توسعه شهر تهران را دارند، دعوت به عمل آورم كه در جهت بسط و گسترش این رویه تلاش نمایند. نكته دیگری كه نیازمند بازخوانی و همفكری اعضای محترم شورای شهر تهران دارد، چالش هایست كه كلانشهر تهران سال های سال است كه با آن روبه روست. هرچند كه چالش هایی همچون ترافیك كلافه كننده، آلودگی خفه كننده، رانت و فساد نهادینه شده، انبساط ساختاری مدیریت شهری همواره مورد تاكید قرار داشته اند و البته كماكان بعنوان بخشی از معضلات پایتخت به شمار میروند اما مداقه بر علت العلل و ریشه چنین مسائلی مارانهایتا به بی نظمی، اغتشاش مدیریتی و تعداد قوانین در حوزه شهرسازی و معماری میرساند. به همین منظور بعضی از چالش ها و مصائب مبتلا به شهر تهران طی سالیان گذشته را عرضه مینمایم.
*طرح جامع شهر تهران پیش بینی ۸. ۷ میلیون نفر جمعیت را برای سال ۱۴۰۵ در كلانشهر تهران داشته است اما این پیش بینی ۱۰ سال زودتر تحقق پیدا كرده و هم اكنون بیم آن می رود كه تهران ۱۴۰۵ سقف جمعیت پذیری طرح جامع (۱۰. ۵ میلیون نفر) را تا حد زیادی پشت سر بگذارد بدون آنكه بسترهای ارئه خدمات و ارتقای كیفیت زندگی تامین شده باشد.
*طرح تامین بخش زیادی از منابع درآمدی شهرداری از محل عوارض حاصل از ساخت و ساز، به گونه ای كه صرفا در ردیف بودجه سال ۱۳۹۶ حدود ۷۳۰۰ میلیارد از بودجه ۱۷۹۰۰ میلیاردی، از تغییر كاربری و عوارض مازاد بر تراكم حاصل شده است.
*وجود قریب به ۳۳۰۰ هكتار بافت فرسوده، ۱۴۸۰۰ هكتار بافت ناپایدار و ۹۶۰۰ هكتار بافت ناكارآمد شهری كه مسائل و مشكلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خاص خویش را دارند و از حداقل های ایمنی در برابر خطرات محروم اند.
*اجرایی شدن كمتر از یك دهم درصد از آرای قلع و قمع صادره توسط كمیسیون ماده ۱۰۰
*بی توجهی به مساله مهم بناهای بلند مرتبه در شهر تهران، به گونه ای كه از ۹۸۱ بناهای بلند مرتبه موجود در پایتخت، حدود ۲۵۰ مورد كه قریب به ۲۵ درصد را شامل میشود، نا ایمن و بدون اطلاعات هستند.
*غفلت از ظرفیت های مهم نهفته در منطقه ۲۲. طبق طرح جامع مصوب بنا بود این منطقه در چشم انداز ۱۴۰۵ ۵۰۰ هزار نفر ظرفیت جمعیت پذیری داشته باشد اما هم اكنون با لحاظ تعداد پروانه های صادره مسكونی و با در نظر گرفتن سرانه جمعیت خانوار ۳. ۱ به ازای هر خانواره به بیش از ۵۰۰ هزار نفر رسیده است. این حقیقت تلخ به آن معناست كه اگر خواستار تحقق اسناد بالادستی شهر تهران باشیم ودر مسیر اصلاح و بازنگری طرح جامع و تفصیلی حركت نكنیم، نباید حتی یك واحد مسكونی در منطقه ۲۲ پروانه ساخت بگیرد.
*كم توجهی به ساخت و ساز در حوزه مسكن طبق حد استطاعت شهروندان كه منجر به ایجاد ۴۹۰ هزار واحد مسكونی خالی در شهر تهران شده و البته عمده ساخت وساز ها در محدوده شمالی است. برای اثبات این ادعا كه ساخت و سازهای انجام گرفته ظرف سال های گذشته متناسب با توان مالی خانوارها نبوده، كافی است این حقیقت آشكار شود كه بیشترین تقاضای شهروندان و بیشترین سهم از معاملات حوزه مسكن در متراژ های ۶۰ تا ۷۰ متری رقم خورده اما بالاترین نرخ فراوانی ساخت و ساز در متراژهای ۱۱۰ تا ۱۳۰ صورت گرفته است.
*اعمال برنامه ها و تصمیم گیری های یكسان برای تمامی مناطق ۲۲ گانه از دیگر چالش های شهر تهران ظرف سالهای گذشته بوده است. نمی توان برای منطقه ۱۰ تهران با بیش از ۵۰ درصد فرسودگی و تراكم جمعیتی ۴۰۵ نفر در هكتار همان برنامه ای را تنظیم نمود كه برای منطقه ۲۱ با حدود ۳۰ نفر در هكتار تراكم جمعیتی و ۸۰۰ هكتار اراضی ذخیره نوسازی.
*بی توجهی به كاركرد اراضی عباس آباد كه قرار بود بعنوان گلوگاه تنفسی تهران حفظ و نگهداری شود. هم اكنون در مساحت ۶۲۳ هكتاری این محدوده به علت اجرای پروژه های بزرگ مقیاس مختلف و وجود ۳۵ ارگان و نهاد مستقر بخش عمده طبیعت بكر محدوده از میان رفته است. وجود ۱۶ مورد تعرض به محدوده عباس آباد و گزارش «عدم اظهارنظر» حسابرسی شركت نوسازی عباس آباد ظرف سال های گذشته، گویای قصه پر رمز و راز این محدوده است. این موارد تنها بخشی از چالش های اساسی پایتخت كشور است كه نیاز به اصلاح، بازنگری و انجام اقدامات اساسی، مدیریت شهری جدید دارد. در همین راستا ضروریست شورای پنجم با تغییر رویكرد اساسی محورهای ذیل را در پیش گیرد.
*حركت در مسیر برنامه ریزی محلی و متناسب با شرایط و موقعیت های هر محله
*ضرورت تغییر نگاه و رویكرد نسبت به حوزه شهرسازی از بنگاه اقتصادی مدیریت اجرایی شهری به سیستم انتظام بخشی كالبد، منظر و معماری شهر
*پایش و بررسی میزان تحقق پذیری طرح جامع و طرح تفصیلی
*تمركز بر نوسازی بافت های فرسوده و ناكارآمد شهری با تاكید بر تجربه های موفق دنیا موسوم به روش p ۴ و پرهیز از مداخله های گسترده، یك جانبه و از بالا به پایین و همینطور ضرورت تولید ظرفیت های محرك توسعه برای در بافت فرسوده در سطح فرا محله و فرا منطقه در الویت قرار گیرد تا مقصدی برای شهروندان و فرصتی برای نوسازی است
*توسعه سامانه های نظارتی مجموعه شورا بر شهرداری و سایر نهادهای مسئول در عرصه شهر
*عملیاتی نمودن مدیریت یكپارچه بر اراضی عباس آباد
*ایجاد اصلاح در رویه های كنونی و جلوگیری از تخلفات ساخت و ساز در شهر تهران با تاكید بر اعمال نظارت دقیق بر عملكرد ناظران و پیگیری اجرای مفاد تبصره ۷ قانون شهرداری و به ویژه تقویت نظارت اجتماعی
*تمركز بر اصلاح ساختار شهرداری تهران و واگذاری امور و تغییر نقش شهرداری از تصدی گری به تسهیل گری
*شناسایی و رفع فضاهای بی دفاع شهری بعنوان محمل تولید ناامنی و عدم حس تعلق شهروندان
*مناسب سازی فضاهای شهری و ایستگاههای مترو برای تمامی شهروندان بخصوص اقشار صدمه پذیر كه طی سالیان گذشته كمتر مورد توجه قرار گرفتند.

5.0 / 5
4668
1396/09/14
12:50:01
تگهای خبر: توسعه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳



محل تبلیغ شما
مبل زیبا
mobleziba.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مبل زیبا محفوظ است

مبل زیبا

مبلمان و دکوراسیون داخلی