الهیار تركمن مطرح كرد:

بودجه پیشنهادی دولت در آموزش و پرورش نزدیك به بودجه پیشنهادی ماست

بودجه پیشنهادی دولت در آموزش و پرورش نزدیك به بودجه پیشنهادی ماست به گزارش مبل زیبا معاون توسعه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: بودجه پیشنهادی دولت در بخش آموزش و پرورش راضی كننده و نزدیك به بودجه پیشنهادی این وزارتخانه است.


به گزارش مبل زیبا به نقل از مهر، بامداد امروز نشست خبری علی الهیار تركمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با محوریت مروری بر لایحه بودجه آموزش و پرورش در سال ۹۸، در جمع خبرنگاران سخن گفت.وی در ابتدای سخنان خود درباره خصوصیت ها و رویكروهایی كه منجر به نوشتن بودجه ۹۸ شد، اظهار داشت: در مورد تبدیل تهدیدها به فرصتها این بودجه نوشته شده است. حفظ ثبات اقتصادی و مقابله با تحریم ها و عدالت اجتماعی هم دیگر محورهای نگارش بودجه سال ۹۸ بوده است. همینطور بودجه امسال كاركردهای سیاستگذاری و اصلاحات ساختاری دارد. ایشان در ادامه به تبصره های ۶، ۹، ۱۲، ۱۴، ۱۶، ۱۹ و ۲۰ از میان ۲۲ تبصره بودجه اشاره و آنها را شرح داد.الهیار تركمن در ادامه بیان كرد: در میان دستگاه های دولتی وزارت آموزش و پرورش رشد را در بین دستگاه های دولتی دارد. در سال ۹۷، از بودجه عمومی كشور ۱۱.۳ درصدش به آموزش و پرورش اختصاص یافته بود و در بودجه سال ۹۸ به ۱۳.۹ درصد رسیده كه بدون احتساب بودجه مربوط به رتبه بندی، ۱۳.۴ است.معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش در ادامه با ذكر اعداد و ارقام بودجه آموزش و پرورش و رشد هر معاونت و سازمان در این بودجه را شرح داد.اما ایشان در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره سخنان رئیس جمهور در صحن علنی مجلس زمان عرضه بودجه و توجه به بخش خرید خدمات بیان كرد: صحبت های آقای رئیس جمهور را از دید قوانین بالادستی ببینید. مغایر قوانین بالادستی چیزی در سخنان ایشان نیست. در ماده ۲۵ برنامه ششم ذكر شده است. ما به جای مقابله با این سخنان از قوانین كشور استفاده نماییم و آنها را تهدید تلقی نماییم بلكه این ها فرصت برای اصلاح ساختاری است. الهیار تركمن افزود: خیلی از معلمان ما در بعضی از نقاط كشور حاضر به حضور نیستند و ما نباید حق دانش آموز را نادیده بگیریم. در روستاهای سیستان و بلوچستان با همین طرح خرید خدمات، معدل دانش آموزان یك و نیم برابر رشد داشته است. باید در جهت تحقق حقوق دانش آموز كه تامین معلم است باید با استفاده از خدمات خدمات آنرا جبران نماییم.وی در پاسخ خبرنگار دیگری درباره حقوق دانش آموزان و ناایمنی مدارس و سهم سازمان نوسازی در بودجه، اظهار داشت: ما برای این كار برنامه های مشخصی داریم اما مبحث ایمن سازی مدارس می شود، باید از رئیس سازمان نوسازی پرسیده شود. همه چیز درباره بیمه تكمیلی فرهنگیانهمچنین وی درباره بیمه تكمیلی فرهنگیان بیان كرد: ما در مورد بیمه تكمیلی با مشكلاتی مواجه هستیم. ارتباط ما با بیمه های مطرح قطع شد و مجبور شدیم ورود نماییم به صندوق بیمه تكمیلی كه مورد رضایت فرهنگیان نبود و می خواهیم به سمت سازمان های بیمه گری برویم اما یكباره این تغییر، شكی بوجود می آورد. با عنایت به اینكه خدمات صندوقی بیمه را با مبلغ ماهی ۲۷ هزارتومان تعیین كردیم یكباره به سمتی برویم كه ماهی ۱۲۰ هزارتومان شود.وی افزود: با یك شیب ملایم به این سمت رفتیم و ۱۳ خدمت بیمه تكمیلی بدون سقف را در این شكل مدنظر قرار دادیم اما هزینه سنگین می شد. پیش بینی كردیم برای گروه متقاضی كه صرفا یك پشتوانه استفاده می نمایند همان بیمه صندوقی را ادامه دهیم و برای عده ای بیمه گری كه ماهی ۶۸ هزارتومان هزینه باید بكنند كه فرهنگیان بنا به نیاز خود یكی از آنرا انتخاب كنند.الهیار تركمن در پاسخ به پرسشی درباره كلیت بودجه و كسری بودجه آموزش و پرورش اظهار نمود: برای آموزش و پرورش ۵۶۳۴۹ میلیارد تومان در لایحه بودجه پیش بینی شده است. ما برای بودجه فقط اعتباری ۶۰ هزار میلیارد تومان پیشنهاد دادیم كه ۴۷۲۰۰ میلیارد تومان برای آموزش و پرورش پیش بینی شده است. البته با پاداش آخر خدمت می گردد ۵۰ هزار میلیارد تومان. فاصله كمی با بودجه پیشنهادی داریم.وی اظهار نمود: وزیر آموزش و پرورش گفتند تامین سیستم گرمایشی مدارس كاری زمان بر است اما به معنای این نیست ما دنبال كمك مردمی هستیم و وظایف خویش را انجام نمی دهیم.الهیار تركمن بیان كرد: پرداخت حقوق كاركنان دارای رشد خوبی است. ضریب افزایش حقوق پیش بینی شده و حق التدریس ها و سرباز معلم ها و... هم دیده شده است. بزرگترین انتقاد من در بودجه سرانه غذای دانش آموزان است كه بسیار ناچیز دیده شده است. ۳۵۰۰ تومان برای بچه های مدارس شبانه روزی در نظر گرفته شده است اما برای زندانیان ۷ هزار تومان و دانشجویان ۱۶ هزارتومان است.وی درباره كسری بودجه سال ۹۷ و انتقال آن به سال ۹۸، اظهار داشت: كسری بودجه هزار میلیارد تومان به سال ۹۸ منتقل می گردد و ۳ هزار میلیارد تومان از كسری بودجه سال ۹۷ قابل تامین است. در سال ۹۸ با كسری بودجه ۵ میلیاردتومانی رو به رو شویم كه ۴ هزار میلیارد آن قابل تامین است.وی همینطور اظهار داشت: امسال با همت نمایندگان مجلس معافیت آب و برق و گاز برای مدارس دولتی را داشتیم اما برخی شركت ها مقاومت می كنند و فرافكنی هایی كردند. همان كار خوب را در سال ۹۸ مشخص تر كردیم و همان ۱۰۰ میلیارد تومان را برای پرداخت مصرف انرژی در نظر گرفته ایم و از حساب آموزش و پرورش به آن شركت ها داده می شود.تعیین تكلیف دانشگاه فرهنگیانمعاون توسعه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره تبصره ای در لایحه بودجه دولت در خصوص واگذاری دانشگاه های نهادها و وزارتخانه ها به آموزش عالی درباره تعیین تكلیف دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی این وزارتخانه اظهار داشت: ما درباره این تبصره باید در مجلس شورای اسلامی بحث نماییم كه آیا دانشگاه های خاص مانند دانشگاه هایی كه تربیت معلم انجام می دهند مشمول این قانون و تبصره می شوند یا خیر؟ هم اكنون این دو دانشگاه ردیف بودجه مشخصی در لایحه پیشنهادی دولت در بخش آموزش و پرورش دارند.وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار مهر درباره ردیف بودجه شیر مدارس كه در جدول شماره ۹ آمده است، با عنایت به عدم تخصیص این اعتبار در سال های گذشته بیان كرد: بله امسال ۲۰۰ میلیارد تومان ردیف بودجه برای شیر در نظر گرفته شده است كه منوط به تخصیص اعتبار خواهد بود. در سال ۹۶ این اعتبار تخصیص پیدا نكرد و در سال ۹۷ هم تابحال تخصیصی در این ارتباط نگرفته ایم اما در هر صورت بعنوان وزارت آموزش و پرورش، این مطالبه را فراموش نمی نماییم و پیگیر آن هستیم.اللهیار تركمن درباره كمپین مدرسه بنگاه نیست كه این روزها در فضای مجازی طرفدارانی پیدا كرده است و اعتراضی نسبت به بحث های خصوصی سازی در آموزش و پرورش را دنبال می كنند اظهار داشت: ما هیچ گاه به دنبال این نبوده ایم كه بخشی از مدرسه مانند حیاط آنرا اجاره بدهیم، شاید در زمان هایی ایده هایی مطرح گردیده است در خصوص اینكه مثلا در حیاط یك مدرسه سوپرماركتی راه اندازی شود اما تحقق چنین ایده هایی مدنظر ما نیست. ما یك هدف كلی تر به اسم اقتصاد مدرسه را كه در خصوص الگوهای مدرسه محوری است دنبال می نماییم. استقرار مدرسه محوری و كاهش تمركز از ستاد به سمت دادن اختیارات به مدرسه مدنظر ماست.معاون توسعه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش افزود: درآمدهای آموزش و پرورش هم در جدول شماره ۵ لایحه بودجه مشخص شده است. به صورت مثال شامل خدمات و فعالیت هایی می گردد كه در قانون اجازه آن داده شده است مانند درآمد حاصل از فروش محصولات هنرستان های ما خصوصا در بخش كشاورزی، اجاره ساختمان های مازاد، عرضه خدمات فرهنگی، عرضه تاییدیه های تحصیلی و... كه هیچ كدام از این ها نافی اصالت های مدرسه نیستند.۹۴ درصد بودجه سال آینده پرسنلی استوی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار مهر در مورد اینكه چه میزان از كل بودجه آموزش و پرورش مربوط به حقوق پرسنل و فرهنگیان است، بیان كرد: ما حدودا در فرآیند خوبی قرار گرفته ایم تا بین اعتباری كه به حقوق فرهنگیان و پرسنل تعلق می گیرد و اعتبارهای دیگر تعادل تولید نماییم. سال قبل ۹۷ درصد اعتبارات در بخش پرسنلی هزینه می شد اما برای سال ۹۸ كمی این وضعیت بهبود پیدا كرده و ۹۴ درصد اعتبارات صرف حقوق پرسنل می گردد. تلاش ما این است كه این نسبت را هر سال بهبود ببخشیم.معاون توسعه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در ادامه درباره بحث اینكه اعلام شده مناطقی كه زیر ۵ هزار دانش آموز دارند باید با مناطق دیگر ادغام شوند و در این صورت چند درصد ادارات آموزش و پرورش تحت تاثیر این تبصره قرار می گیرند، بیان كرد: هم اكنون ۴۰ درصد ادارات آموزش و پرورش زیر ۵ هزار جمعیت دانش آموزی دارند. این تبصره باید در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد تا ما بتوانیم كارگروهی برای سامان دادن به این قضیه تشكیل دهیم اما باید دقت كنیم برخی مناطق آموزش و پرورش امكان دارد كه زیر این رقم دانش آموز داشته باشند اما مناطق استراتژیك ما به حساب می آیند. در نتیجه ما در صورت تصویب این تبصره به كارگروه ورود می نماییم و در جهت چابك سازی ادارات استانی قدم برمی داریم اما به شرط آنكه ضربه ای به آموزش و پرورش وارد نكند.اللهیار تركمن درباره بودجه مربوط به رتبه بندی معلمان كه در لایحه بودجه ۹۸ پیش بینی شده و فاصله آن با رقم ایده آل اظهاركرد: درباره رتبه بندی باید خیلی دقیق مسائل را واشكافی نماییم و آنرا مورد قضاوت قرار دهیم. رتبه بندی معلمان در جهت ارتقای كیفیت آموزشی است و نه افزایش حقوق، گرچه در نهایت اجرای رتبه بندی به افزایش حقوق می انجامد اما هدفش كیفیت بخشی به مسائل آموزش و پرورشی است. در لایحه پیش بینی شده رتبه بندی در آموزش و پرورش در كمیسیون اجتماعی دولت تصویب شده است با این هدف كه زمینه انگیزه های فردی افراد را افزایش دهد. دولت در حال بررسی آن است و در صورت تصویب آنرا به مجلس عرضه می دهد.وی افزود: ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده آموزش و پرورش است برای اجرای این لایحه اما فراموش نكنیم در سال ۹۴ یك مرتبه رتبه بندی انجام شده است و هم اكنون ۷ هزار میلیارد تومان از این اعتبار هزینه شده و در حقوق فرهنگیان قابل مشاهده می باشد اما امكان دارد دولت تصمیم بگیرد این رتبه بندی را از نقطه صفر شروع كند. اگر مبنای ما سال ۹۴ باشد، در واقع ۴ هزار میلیارد تومان دیگر برای اجرای طرح رتبه بندی لازم داریم. در لایحه بودجه سال ۹۸ در جدول ۲۱ لایحه در چارچوب ردیف ۲ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است، اینكه به صورت ردیف این رقم آمده به این معناست كه در حین اجرای بودجه این عدد قابل افزایش است.آخرین وضعیت پرداخت حقوق معوقه معلمان خارج از كشورمعاون توسعه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش همینطور در بخش دیگری از پرسش و پاسخ خبرنگاران درباره حقوق اعزام معلمان خارج از كشور كه ۹ ماه تا ۱۰ ماه به تعویق افتاده است، بیان كرد: برای تأمین حقوق معلمان خارج از كشور منابعمان را باید با یورو تأمین نماییم. در سال ۹۷ در ردیف مستقلی ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای این منظور در نظر گرفته شده بود و اگر نوسانات ارزی پیش نمی آمد، ما چنین مشكلی را نداشتیم اما ما بر مبنای ارز ۴۲۰۰ تومانی این اعتبار را پیش بینی كردیم. هم اكنون در حال رایزنی برای حل این مشكل هستیم و تا حدود زیادی هم مشكل سرپرست های خارج از كشور ما مرتفع شده است. برای كشورهای تك مدرسه ای هم با وزارت امور خارجه تفاهم نامه ای امضا كرده ایم كه ما اینجا به ریال حقوق افراد را بدهیم و آنجا آنها مانند كاركنان خود با پرسنل ما برخورد كنند.اللهیار تركمن در ادامه درباره پرداخت كمك هزینه معوقه مهدكودك فرهنگیان بیان كرد: یك اعتبار مشخص در دستگاه های اجرایی برای این منظور وجود ندارد بلكه قانون این اجازه را به دستگاه های اجرایی داده است كه از سرجمع منابع خود این كمك هزینه را پرداخت كنند. ما در آموزش و پرورش با كسری بودجه مواجه هستیم، برای همین از سال ۸۴ تا سال ۹۶ این قانون اجرا نشد و ما بدهی داریم. وقتی دیوان عدالت اداری قانونی برای وحدت رویه پرداخت این كمك هزینه صادر كرد، ما پیگیر هستیم كه منابع موردنظر را تأمین نماییم. ۸۰۰ میلیارد تومان از منابع را پرداخت كرده ایم و در سال ۹۷ هم ۴۰ میلیارد تومان در ردیف بودجه برای این امر دیده ایم.وی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد صحبت های رئیس جمهور در صحن علنی مجلس پیرامون هزینه ۴ میلیون تومانی در سال برای هر دانش آموز و كاهش این هزینه با رفتن به سمت خرید خدمات كه اصل ۳۰ قانون اساسی را كه آموزش و پرورش را مجانی اعلام می كند، مغایر است، بیان كرد: صحبت های رئیس جمهور مبتنی بر ماده ۲۵ قانون ششم توسعه بوده است. این پیشنهاد كه در لایحه بودجه هم آمده، پیشنهاد سازمان اداره استخدامی كشور است. خرید خدمات هم به این معنا نیست كه ما از دانش آموزان پولی دریافت نماییم. هم اكنون هم ۳۲۰ هزار دانش آموز تحت خرید خدمات هستند اما مبلغی پرداخت نمی كنند. در همه كشورهای دنیا لزوما از نیروهای رسمی و تمام وقت در آموزش و پرورش استفاده نمی گردد و در كنار آن نیروهای پاره وقت هم وجود دارند. این بحث در آموزش و پرورش به معنای صرفه جویی یا نقض اصل ۱۳۰ قانون اساسی نیست.معاون توسعه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش افزود: ما باید قیمت تمام شده آموزش در كشور را متعادل نماییم. اقتصاد مدرسه محور هم در جهت همین امر است. شورای مدارس باید فعال باشد و اگر اقتصاد مدرسه محور داشته باشیم، دیگر این همه كلاس های كنكوری در كنار مدارس شكل نمی گیرد كه ۴۰۰ هزار میلیارد تومان در سال درآمدشان باشد و نظام آموزش دولتی را به سمت و سویی خارج از سمت و سوی آموزش و پرورش ببرند، بلكه خود مدارس می توانند كلاس های فوق برنامه و آموزشی تشكیل دهند. به هر حال تقاضای كلاس های آموزشی از سمت والدین بالاست و مدارس می توانند این مورد را پوشش دهند كه مغایر با اهداف آموزش و پرورش هم نباشد.

1397/10/10
14:44:04
5.0 / 5
4737
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
مبل زیبا
mobleziba.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مبل زیبا محفوظ است

مبل زیبا

مبلمان و دکوراسیون داخلی