سودجستن از بازی محوری و ادبیات کودک در بسته جدید فارسی پایه اول
مبل زیبا: برمبنای نظر اعضای دفتر تالیف کتب درسی مقرر است از بازی محوری و ادبیات کودک در بسته نونگاشت فارسی پایه اول ابتدایی در اجرای آزمایشی برنامه درسی مدرسه ای استفاده گردد.
به گزارش مبل زیبا به نقل از مهر، عضو گروه تألیف بسته نونگاشت فارسی پایه اول ابتدایی، در رابطه با مبانی برنامه ریزی درسی، خاصیت های کتاب های جدید و نقش بسته های یادگیری در تقویت مهارت های زبانی دانش آموزان توضیحاتی ارائه نمود. ملاحت نجفی عضو گروه تألیف بسته نونگاشت فارسی پایه اول ابتدایی در برنامه درسی مدرسه ای، میهمان برنامه زنده «مثبت آموزش» شبکه آموزش بود و در رابطه با نگاههای تازه در برنامه درسی فارسی سخن گفت. نجفی ضمن اشاره به تدوین برنامه درسی فارسی برمبنای اسناد بالادستی همچون سند تحول بنیادین، سند ملی و شایستگی های پایه اظهار داشت: اهداف، مفاهیم محتوایی و مهارت های مورد انتظار دانش آموزان در هر پایه بطور دقیق طراحی شده است. او گفت بر طبق این برنامه، انتظارات عملکردی در سه سطح تعریف شده تا مسیر یادگیری دانش آموزان روشن تر شود. نجفی در رابطه با چرایی تغییر در کتاب های فارسی اول ابتدایی اظهار داشت: نیازهای جدید جامعه، لزوم تقویت مهارت های زبانی و حرکت از «کتاب محوری» به «برنامه محوری» از مهم ترین دلیلهای این بازبینی بوده است. به گفته ی ایشان، همه عوامل دخیل در آموزش باید نقش خودرا بشناسند و برپایه برنامه درسی عمل کنند. وی در توضیح اجزای بسته نونگاشت فارسی اضافه کرد: محور اصلی، کتاب های «فارسی می خوانم» و «فارسی می نویسم» است. در کتاب نخست، تمرکز بر تقویت مهارت های شنیدن، سخن گفتن و خواندن است و در کتاب دوم مهارت نوشتن مدنظر قرار دارد. علاوه بر کتاب درسی، بسته شامل کتاب راهنمای معلم، کارت های آموزشی، رسانه های غیرمکتوب مانند پادکست، پویانمائی، بازیهای تعاملی و همینطور کتاب راهنمای والدین است تا مشارکت خانواده ها هم در آموزش هدفمند تسهیل شود.
آموزش بوسیله بازی، نوآوری جدید در کتب درسی
نجفی یکی از نوآوری های مهم کتاب جدید را «آموزش بوسیله بازی» مطرح کرد و اظهار داشت: در ماه اول سال تحصیلی با طراحی چهار نقشه گنج، دانش آموزان در قالب کارهای گروهی، بازی و کاوشگری با نشانه ها و مفاهیم آشنا می شوند. وی تاکید کرد این رویکرد سبب افزایش انگیزه و درگیری فعال دانش آموزان در یادگیری می شود. به قول نجفی، توجه ویژه به ادبیات کودک از دیگر خاصیت های بسته نونگاشت است. شعرها و داستان های کودکانه، زمینه پرورش ذائقه ادبی و تقویت علاقه به کتابخوانی را فراهم می آورد. همینطور مهارت های خواندن، شامل روخوانی و درک مطلب، با متن های متناسب با توانایی دانش آموزان و معیارهای بین المللی تقویت شده است. نجفی پرورش مهارت های فرازبانی را هم از بخش های مهم کتاب معرفی نمود و توضیح داد: شناخت معنای دقیق واژه ها باعث تقویت دقت گفتاری، شنیداری و درک مفاهیم می شود. وی افزود فعالیتهایی نظیر «ایستگاه معنا» دانش آموزان را با مفهوم واژه نامه و استفاده از فرهنگ لغت آشنا می کند. عضو گروه تألیف بسته نونگاشت فارسی در آخر یکی دیگر از خاصیت های کتاب را «شناسایی اختلالات زبانی» دانست و اظهار داشت: امکانات این بسته کمک می نماید معلمان مواردی چون نارساخوانی را زودتر تشخیص دهند و یادگیری برای این دانش آموزان تسهیل شود.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب